Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Få besökarna att lita på dig och börja handla




Dags att påminna om ett begrepp som heter MWR (Most wanted response). Vad är det du vill att dina besökare ska göra på din sajt innan de går därifrån. Vilket är ditt mål? Vilken är din dröm? Är det att de ska köpa något? Ladda ner något? Ska de ta telefonen och ringa dig och boka ett möte?


Vilket mål du än har så måste du bygga sidorna efter principen MWR? Det kommer inte hända så mycket annars. Säljer du saker måste du bestämma dig för att leda besökaren mot en handling. Vägen dit kan gå genom rik information, men det är dit besökarna ska. Och vi som besöker dig vill ha det så här. Vi vill hitta fram till köpet/handlingen - oftast är det därför vi är där.

Som flitig surfare och köpare av nästan allt på nätet blir jag lika förvånad varje dag över hur svårt många sajter gör handlingsprocessen för mig. Om jag inte får alla svar om en produkt finns det bara en info@-adress att fråga och inga telefonnummer att ringa. En del begär för mycket information om mig (eftersom tekniker älskar att göra fomulär) när det räcker med namn och adress. Andra gömmer kassorna eller placerar dem fem klick bort och krånglar till det. Många ger ingen information om vad som händer ifall jag inte är nöjd.

Och en viktig sak - Få visar personalen på bild - jag tycker att det är viktigt eftersom det känns som att de går i god för att jag kan lita på dem. Det är så nära jag kan komma att få personlig kontakt med säljaren på nätet.

Den första hemligheten med att skapa köp är att bygga sidorna för dina bästa vänner, inte för någon stor anonym grupp av konsumenter "där ute". Den andra hemligheten är att förstå att det är en (1) person (inte en stor grupp anonyma konsumenter) i taget som kommer in på sidorna och bygga sidorna efter det.
Den tredje hemligheten är att prata om den som kommer in på sidorna, inte om dig och om hur bra du
anser att du är.


Så, bygg sidorna och tänk på ditt MWR - innan dina konkurrenter börjar göra det.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se