Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Det här måste du veta om bokföring


Hur du än väljer att göra med din bokföring är det några saker du måste känna till. Till att börja med måste du samla och numrera alla fakturor och kvitton, så kallade verifikationer, på ett organiserat sätt i pärmar efter datum. Nästa steg är att registrera dem i en grundbok (se nedan) och en huvudbok (se nedan). Därefter sammanställer du resultatet i en resultaträkning (se nedan) och en balansräkning (se nedan) och underlaget används för att gör bokslut (se nedan) i ditt företag.

Alltså:

1. Samla alla fakturor och kvitton efter datum i pärmar.
2. Registrera dem i en grundbok och en huvudbok.
3. Sammanställ resultatet i resultaträkning och balansräkning.
4. Gör bokslut.

Grundbok
Grundbokföring innebär att alla affärshändelser ska skrivas ned löpande i kronologisk ordning. Kontanta in- och utbetalningar ska antecknas varje dag, övriga så snart som möjligt men senast i slutet av nästkommande månad. För varje post ska det finnas datum, verifikationsnummer och belopp på debet- och kreditkonton.

Överlev och blomstra under lågkonjunkturen!

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.

Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.

Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.

475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.

Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid

Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.

Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.


Huvudbok
I huvudboken sorteras affärshändelserna. Alla liknande händelser samlas på samma konto. Om du använder dator (Vilket du bör göra) sker huvudbokföringen automatiskt när du registrerar i grundboken eller direkt från verifikationerna.

Resultaträkning
Resultaträkningen är en sammanställning av företagets kostnader och Intäkter. När du är klar med bokföringen kan du jämföra resultatet med den budget du gjort för perioden.

Balansräkning
Balansräkningen är en förteckning över företagets tillgångar och skulder. Summan av alla tillgångar ska vara lika med summan av alla skulder och det egna kapitalet (i förekommande fall). Balansrapporten hjälper dig att följa upp likviditeten i ditt företag.

Bokslut
Bokslutets jobb är att visa hur företaget gått under året och var det befinner sig vid räkenskapsårets slut. Om du har fler än 10 anställda och/eller tillgångar över 24 miljoner kronor ska du dessutom göra en årsredovisning, som skickas in till PRV.

Så där ja. Nu vet du mer

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Om din dröm är att starta ett eget företag och bestämma över ditt liv själv❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se