Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Det här måste du veta om bokföring


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget


Hur du än väljer att göra med din bokföring är det några saker du måste känna till. Till att börja med måste du samla och numrera alla fakturor och kvitton, så kallade verifikationer, på ett organiserat sätt i pärmar efter datum. Nästa steg är att registrera dem i en grundbok (se nedan) och en huvudbok (se nedan). Därefter sammanställer du resultatet i en resultaträkning (se nedan) och en balansräkning (se nedan) och underlaget används för att gör bokslut (se nedan) i ditt företag.

Alltså:

1. Samla alla fakturor och kvitton efter datum i pärmar.
2. Registrera dem i en grundbok och en huvudbok.
3. Sammanställ resultatet i resultaträkning och balansräkning.
4. Gör bokslut.

Grundbok
Grundbokföring innebär att alla affärshändelser ska skrivas ned löpande i kronologisk ordning. Kontanta in- och utbetalningar ska antecknas varje dag, övriga så snart som möjligt men senast i slutet av nästkommande månad. För varje post ska det finnas datum, verifikationsnummer och belopp på debet- och kreditkonton.

Huvudbok
I huvudboken sorteras affärshändelserna. Alla liknande händelser samlas på samma konto. Om du använder dator (Vilket du bör göra) sker huvudbokföringen automatiskt när du registrerar i grundboken eller direkt från verifikationerna.

Resultaträkning
Resultaträkningen är en sammanställning av företagets kostnader och Intäkter. När du är klar med bokföringen kan du jämföra resultatet med den budget du gjort för perioden.

Balansräkning
Balansräkningen är en förteckning över företagets tillgångar och skulder. Summan av alla tillgångar ska vara lika med summan av alla skulder och det egna kapitalet (i förekommande fall). Balansrapporten hjälper dig att följa upp likviditeten i ditt företag.

Bokslut
Bokslutets jobb är att visa hur företaget gått under året och var det befinner sig vid räkenskapsårets slut. Om du har fler än 10 anställda och/eller tillgångar över 24 miljoner kronor ska du dessutom göra en årsredovisning, som skickas in till PRV.

Så där ja. Nu vet du mer

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se