Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

12 tips om att bli effektivare på jobbet


Effektivitet är ett så tråkigt och stelt ord, men vinsten med att bli effektivare är att få mer tid över. När jag tänker så blir det där militäriska ordet mycket intressantare. Här kommer tolv enkla tips du kan börja med redan idag för att få de där eftersträvansvärda luckorna i kalendern.

1. Det hjälper alltid till att ta reda på hur du använder din tid idag. Därför, håll koll på exakt hur du utnyttjar din tid under ett par veckor. Låter det tråkigt? Okej, gör det i ett par dagar då, så kommer du i alla fall att få samma överraskning. Jag slår vad om att du kommer att upptäcka att du investerar den mesta tiden på människor eller saker som egentligen inte är så viktiga för dig eller för dina mål.

2. Fokusera på att påbörja uppgifter snarare än att avsluta dem. Den största utmaningen för de flesta brukar vara att ta ett första steg och när det är gjort rullar det oftast på – erkänn att du känner dig stolt över dig själv när du väl har gjort klart en sak.

3. Varje dag händer oväntade saker. Räkna med det och avsätt tid till ”hoppsan-saker”. Låt helt enkelt inte de här ”utryckningarna” eller ”bråttomsakerna” förstöra resten av din dag. Planera för dem, gör något åt dem och gå tillbaka till det du har planerat att göra.

4. Lär dig att tänka på papper. Att skriva ner saker minimerar både förvirring och stress. Skriv ner dina mål, att-göra-listor, men skriv även ner problem som du jobbar med. Du kommer att upptäcka att bara det faktum att du skriver ner saker på papper ofta gör situationen klarare. Att försöka hålla allt i huvudet belastar bara hjärnan i onödan.

5. Kategorisera din att-göra-lista i A, B och C-saker. A är de viktiga saker som är avgörande för att du ska nå dina mål. B är också viktiga, men inte avgörande och C är saker som skulle vara bra att ha gjorda om du får tid över. Börja med dina A-uppgifter och jobba dig neråt till saker som skulle vara bra att göra.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


6. Skapa en ”prat-fil” för din chef, för dina medarbetare och till och med för dina kunder. Idén är att skriva ner vad du behöver prata med folk om och bara göra det direkt om det är viktigt. Om det inte är så viktigt kan du samla ihop minst två saker du behöver prata med någon om innan du kontaktar personen ifråga.

7. Skaffa ett gammalt hederligt spiralblock, skriv datum och samla alla dina noteringar om olika saker i det blocket som referens för framtiden. Sluta skriva på lösa papper och notisar som ändå bara försvinner.

8. Prova något nytt. Läs manualen till dina nya elektroniska manicker ordentligt. Du kommer att hitta funktioner som du själv aldrig annars hittar och som kan hjälpa dig att få saker och ting bättre, snabbare och enklare gjorda.

9. Ta en kurs i snabbläsning eller läs en bok om principerna bakom snabbläsning, så kommer du att kunna sortera bort fluffet i all information som du plöjer varje dag.

10. Hur har du det med dina lösenord? Är de svåra att komma ihåg? Förenkla dina lösenord, så att de blir mer logiska och lättare att komma ihåg. Att försöka komma ihåg lösenord är frustrerande och ett helt meningslöst sätt att spendera värdefull tid på.

11. Ta två timmar på en lördag till att organisera om dig själv. Det här är smart eftersom du inte befinner dig på arbetsplatsen och kan se på arbetsuppgifterna med friskare ögon och ur ett helt annat perspektiv Det du ska leta efter är områden som du kan förbättra på ett enkelt sätt. Det finns alltid öppningar för att göra saker enklare till nästa vecka.

12. Skapa en tyst lucka varje vecka som är till för planering. Låt alla veta att din stängda dörr betyder ”stör ej”

Små tips som kan göra skillnad...


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges snabbaste handbok som ger dig mer tid❤️



"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet"
Aftonbladet

”Välskrivet och smart om att få mer tid i livet. Hemligheterna är avslöjade.”
Dagens Nyheter

"Konkreta tips på hur du hinner mer på jobbet – och på köpet får mindre stress, slipper jobba över och får mer tid till dig själv, fritiden och familjen."
Tidningen Metro

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se