Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Att sälja per telefon är mer än bara - Jag vill tala med ekonomiansvarig


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer



”Hej jag heter Benke Bengtsson och ringer från Kreditinstitutet blablabla. På onsdag har vi ett möte i ditt område där vi gör en gratis genomgång av din privatekonomiska situation”

Har du hört den?

Det är den här typen av säljare som gör att du inte kommer gilla vad jag snart ska säga till dig.

Nu säger jag det: Du kan också marknadsföra ditt företag mot nya kunder nästan gratis med hjälp av telefonen. Aj, vad du vill sluta läsa nu, men ge mig en chans bara så ska du få höra något nytt, som inte handlar om hur du flåshurtigt leder en kund till ett köp via telefonen – the american way utan som ger dig chansen att avgöra dina chanser hos en kund (jag är frestad att säga the swedish way).


Hur du får fem nya kunder inom en månad med hjälp av telefonen.

Dag 1
Hitta tjugofem företag du vill ha som kunder. Mjukstarta genom att ringa och ta reda på vem du ska prata med om det du vill sälja in till dem. Skriv upp namnen och lägg dem ifrån dig. Ditt jobb är bara att skapa en lista. Skönt va ? :-)

Dag 2
Förbered fem-tio frågor till de här företagen. Vad skulle du vilja veta om dem som kan stödja det du vill sälja till dem? Ditt jobb är att samla information om företaget du ringer till.
Istället för att de ska få ”Klipp till på vårt erbjudande om att köpa tio nya Tonerkassetter till skrivaren” i örat så får de frågan om hur mycket de skriver ut per dag.
Fråga vilken leverantör de har idag. Fråga vad som är bäst och sämst med den leverantören. Fråga vad det är de letar efter när de ska köpa det du kan leverera.

Dag 3-5
Börja ringa runt och ställ frågorna. Det vanligaste misstaget är att börja sälja nu direkt…eller rättare sagt…Det vanligaste misstaget är att ställa krav på sig själv att sälja nu direkt. Den som inte är van telefonförsäljare kommer att bli onaturligt trevlig, löjlig och sitta med andan i halsen och bara vänta på ett nej. Den som ringer för att få information kommer känna sig mer bekväm och ha kvar kontrollen. Och dessutom kunna agera igen snart. Anteckna svaren du får.

Veckan efter
Fundera kring svaren som kunderna har givit dig och vad du har som kan göra kundens värld bättre. Ring och berätta om din analys av deras nuläge och fyll i vad framtiden kan ge. De allra flesta kommer att gilla det du säger. De kommer att uppskatta att du intresserat dig för, och tänkt på deras situation. Och de kunder som du inte kan erbjuda något behöver du inte ens ringa. Kom ihåg att alla inte kan bli dina kunder. Skönt befriande kunskap.

Vad sägs om det här. Vågar du vinna?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se