
Idag ska du få lära dig hur du snabbt kommer till saken så andra lyssnar.
Då ska du ropa: Ja, hurra vad bra!
För - du kanske har en superidé, en superprodukt eller något annat superbra som du vill att vi andra ska gilla också. Då måste du kunna förmedla den snabbt och attraktivt så att den som lyssnar hoppar ombord på din båt. Så klart.
Men det här är ett enooooooooooormt problem för många (och var beredd på några riktigt hårda generaliseringar baserade på mina egna erfarenheter).
Män verkar tro att ju mer tekniskt babbel och ju fler ord med 6 eller fler bokstäver och powerpointbilder man gömmer sig bakom, desto intressantare pitch. Kvinnor verkar tro att de måste ta efter män för att bli betraktade som seriösa yrkeskvinnor.
Arga mail om mina förutfattade meningar skickas till stefan.ekberg@redaktionen.se
10 budord om en lyckad presentation
1. Du ska lösa ett problem som du vet att mottagaren har (Du har tagit reda på problemet innan och häller salt i såren men kommer med sårbalsam i din lösning)
2. Du ska säga saker som mottagaren vill höra ( inte att förväxla med att ljuga, utan att fokusera på vad som verkligen angår dem i det du har att säga). Prata om mottagaren, inte om dig. Alltid? Alltid!
3. Du ska hålla det enkelt ( HUR är det du vill säga bra?)
4. Du ska fånga uppmärksamheten med något överraskande (spar en godbit)
5. Du ska säga rätt saker till rätt personer ( teknik till tekniker, pengar till ekonomen)
6. Du ska visa passion, att du verkligen tror på det du säger (Det kan du redan)
7. Du ska göra dina argument lätta att föra vidare för den som lyssnar (vidare till en chef till exempel)
8. Du ska hålla din pitch kort och vara beredd att göra den kortare eller slänga in ett saftigt köttben
om ögonen mattas på den som lyssnar
9. Du ska vara beredd och förberedd på vanliga frågor
10. Du ska avsluta presentationen med en lätt väg till nästa steg för den som lyssnar (var skriver vi på?)
Glöm aldrig att livet är orättvist. DU kan vara bäst i din bransch men en bättre säljare kan ändå nå fram bättre till en kund (eller personalen) med en sämre idé. Det är inte kul att höra men så är det faktiskt.
Presentera nu! Träna. Rekommendera den här artikeln till dina kollegor så de kan göra det också.
Överlev och blomstra under lågkonjunkturen!

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.
Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.
Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.
475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.
Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid
Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.
Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.
Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.
Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.
475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.
Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid
Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.
Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!

En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan
Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!

En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan
Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊