Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur skyltar man bäst i butiken?





20 sätt att göra intressant butiksskyltning

1. Sätt prislappar på allt i skyltfönstret så att kunderna vet vad som väntar och kan gå in.

2. Beskriv produkterna med några enkla rader så att förbipasserande kan läsa om dem. På det sättet kan produkterna sälja sig själva.

3. Bygg skyltfönstret runt ett tema. Det kan handla om årstiden som gäller, speciella dagar etc. Det kan också vara tvärtom. Du kan skylta med sommar, ta med sand och paraplyer i skylten och skriv nu är det bara x dagar kvar till midsommar. Som tröst har vi den här veckan extraerbjudande på x.

4. Täck över hela skyltfönstret med papp. I pappen gör du kikhål under vilka det står "Endast för män", "Endast för kvinnor", "Endast för barn". Där inne har du sedan ett specialerbjudande som gäller respektive kategori.

5. Sätt upp en stor glasburk med kolor i och be kunderna gissa hur många som är i burken. Variera tävlingarna när du ska skylta i butiken.

6. Ändra något litet varje dag för kunder som går förbi regelbundet.

7. Om du har stängt: Sätt upp en liten låda där kunderna kan skriva i namn och telefonnummer och vad du ska ringa dem om. Sätt en blyertspenna i ett snöre utanför.

8. Håll fönstret skinande rent

9. Utbilda dem som går förbi. En hårsalong kan skriva "Visste du att människor har 26 000 (eller vad det kan vara) hårstrån på huvudet?”

10. Sätt upp en liten låda med dina broschyrer eller "10 tips" om ditt område som kunderna kan ta gratis.

11. Kan du använda ditt fönster för en demonstration, gör det.

12. Kan du ha en videofilm som rullar och visar dina fördelar? (Eller fem videofilmer som rullar och visar dina fördelar?)

13. Kan du ha ett eller fler inramade brev från nöjda kunder? (Har du inga brev, se till att få det.)

14. Kan du ha en eller flera tidningsartiklar om ditt företag (Har du inga artiklar, se till att få det)?

15. Ha en skylt där du räknar ner hur många dagar det är kvar till midsommar för att göra kunderna glada på vintern. Vad som helst som visar att du är en sympatisk person.

16. Det finns få saker som intresserar människor så mycket som en chans att se hur de ser ut. En spegel i skyltfönstret får människor att för ett ögonblick glömma bort var de var på väg och vad de skulle göra och det enda de bryr sig om är hur de ser ut. Håret måste vara okej, så är det bara. När de stannar till framför din spegel har du dina specialerbjudanden i anslutning till spegeln. Samma sak gäller inne i butiken.

17. Använd något som rör sig i ditt skyltfönster. Köp en tågbana och låt ditt erbjudande ta en tur.

18. Ha en julgran i augusti med ett meddelande, t.ex; "Ligger du också efter i planeringen – kom in".

19. Du kan ha ett akvarium i skyltfönstret. Barnen vill titta och då stannar mammorna och papporna också och tittar på dina erbjudanden. Du kan ha en skylt där det står ”Välkomna alla barn att titta på fiskarna" så att föräldrarna känner att de kan gå in utan risk. Lägg till ett P.S: "Alla vuxna barn är också välkomna".

20. När du stänger butiken och släcker ner kan du montera en lysknapp utanför med texten "Tryck här". Butiken tänds upp för ett par minuter och dina extraerbjudanden syns för den intresserade på gatan.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se