Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tio smarta saker att tänka på när du gör en Att-göralista


Alla människor är olika. Min fru till exempel håller alla saker hon ska göra under dagen i huvudet. Det skulle vara omöjligt för mig att komma ihåg fler än fem saker (eller tre) och därför får jag lägga ut min hjärna på entreprenad.

Det är därför jag har tre olika elektroniska fickminnen, ett för varje huvudämne i min verksamhet. Men mitt viktigaste verktyg är ändå att-göralistorna. Jag har fem stycken – utskrivna och märkta med måndag till fredag . Om jag inte hade dem tror jag att hjärnan skulle explodera. Om det passar dig att använda dem så ska jag berätta hur du gör det effektivare.

1. För det första - syftet med listorna är att fånga allt på samma plats så att du kan låta hjärnan vila mellan arbetsuppgifter istället för att försöka komma ihåg nästa eller besvära dig med detaljer om andra saker du måste komma ihåg. Smart, tycker jag.

2. Fyll inte hela din lista. Se till att det finns tid för brandkårsutryckningar också

3. Var specifik när du skriver något du ska göra. Istället för ”Hitta nya återförsäljare” så skriver du ”leta på nätet efter företag som kompletterar oss och som kan vilja sälja våra produkter. Kontakta minst tio stycken”

4. Gör en kolumn bredvid uppgifterna där du skriver i ungefär hur lång tid varje sak kommer att ta. Det smarta här är att uppgifter du inte har lust med kan visa sig ta mindre tid än du trodde och då är det lättare att ta itu med dem, så de försvinner för alltid.

5. Bocka av saker du gjort på listan så att du känner att det faktiskt händer saker. Din lista blir inte bara en lista med krav på dig, den blir också en förteckning över vad du åstadkommer.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


6. Sätt en symbol vid de saker som tar mindre än fem minuter att göra och gör dem direkt. Det kommer att hjälpa dig att se dem i framtiden och du kommer att göra dem direkt istället för att sätta dem på listan.

7. Gå tillbaka till listan i slutet av veckan och fundera lite över hur mycket närmare du skulle vara dina mål om du gjorde det här under ett års tid. Om du inte ser att du kommer närmare målet med den här metoden måste du fundera över vad det är som finns på listan egentligen. Är det verkligen exakt de saker som tar dig närmare målet? Du kan till exempel schemalägga en tid varje vecka och ägna dig bara åt de saker som är viktigast.

8. För över allt du inte har hunnit till nästa veckas (eller nästa dags) lista. Fundera lite över varför en del av uppgifterna alltid tycks bli överflyttade, framskjutna till en annan dag. Det finns något du undviker. Vad är det och varför gör du det? Känns uppgiften för stor? Kan du dela den i mindre portioner? Vad exakt är det du behöver göra för att ta tag i den surdegen och bli stolt över dig själv för att du gjort det?

9. Ha med dig listan så att du alltid kan lägga till saker. Undvik att skriva saker på post-itlappar, servetter eller vad du får tag i. Listan är LISTAN. Om du inte har förtroende för att listan verkligen har med allt du behöver ta tag i så kommer du att bli mentalt stressad av att inte ha den koll du behöver ha för att den ska fungera.

10. Det kan vara bra att ha olika listor för olika ämnen, platser eller situationer. Du kan ha en lista över saker du ska göra hemma och en jobblista. Det viktiga är att du har dem på samma ställe

11. Försök att ha en särskild tid varje dag för din planering och håll den helig. Använd den tiden till att också gotta dig i vad du har åstadkommit, särskilt allt jobbigt som du lyckats göra. Ge dig själv en klapp på axeln för det.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se