Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Kan jag hjälpa till? – om att möta kunden i butiken på rätt sätt


Låt mig presentera – världens tröttaste fras: ”Kan jag hjälpa till”. Det man ser framför sig är Thor Modén som bodknodd med mössan i handen i en film från trettiotalet. Och den är inte bara trött, du vet också exakt vilket svar du kommer att få i 95 % av fallen: ”Nej, tack jag tittar bara.” Det var ju en rätt meningslös start på er kontakt.

Var tog det gamla hederliga ordet ”hej” vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är en trevlig person som önskar kunden välkommen in. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha.

Om du frågar en kund när han/hon kommer in i butiken om du kan hjälpa till är det som att fråga varför de har kommit dit. Det är som om du skulle att fråga gästerna som ringer på din dörr vad de vill ha att dricka innan de ens kommit innanför dörren,

Skälet till att du inte ska fråga om du kan hjälpa till är att du redan vet vad de flesta kunder kommer att säga: ”Nej tack jag tittar bara.” Och det är exakt vad de måste få chansen att göra. De måste få möjligheten att få en överblick innan de vill ha hjälp. Ditt jobb är att vara alert. Du ser snart om kunden behöver hjälp. Kunden står och ser fundersam ut. Det är nu du närmar dig. Ska du lyckas få kontakt på ett bra sätt eller inte. Det viktiga för dig att veta är vad kunden vill ha ut av en första kontakt med dig. Det är oftast sex saker:

• Att du hälsar och är trevlig (leenden är trevliga).
• Att du känns som att du är kompetent och att du verkar gilla ditt jobb.
• Att du är intresserad av honom/henne.
• Att du får kunden att känna sig väl till mods.
• Att du har en attityd som signalerar ”inga problem”.
• Att du är känslig för situationen. Försök känna efter om kunden vill titta själv eller ha hjälp direkt.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


Vad gör du själv när säljarna struntar i dig?
Varje dag blir du ignorerad som kund. Och när du väl får hjälp så kanske säljaren inte ens vet något om det de ska sälja. De behandlar dig som om du vore en oförutsedd händelse som de helst inte vill ägna sig åt men av något skäl som de inte tycks förstå ändå måste göra trots att de var mitt i ett helkul samtal med jobbarkompisarna bakom disken.

Den här listan kan du klippa ut och sträcka över till dem innan du går därifrån:
1. Hälsa alltid på kunderna när de kommer in i butiken.
2. Le.
3. När en kund frågar efter något, gå med dem till hyllan där det finns. Peka inte bara.
4. Se till så att du kan din sak så att du kan hjälpa kunderna att lösa problem. Om du inte kan ge kunderna underlag för ett vettigt köpbeslut så har de ingen nytt av dig.
5. Gör det lätt att köpa.
6. Om en kund vill lämna tillbaka något – ta emot det utan snack.
7. Reparera eller ersätt trasiga saker snabbt.
8. Se till så att varje kund har en bra shoppingupplevelse.
9. Tacka kunderna för att de handlar och önska dem välkommen åter.
10. Och allt det här gör du för att du är ett proffs med en hälsosam syn på ditt ego.

För att klara av att leverera det här måste varje butik göra två saker:

1. Anställa trevliga människor med ansvarskänsla – och göra sig av med de andra.
2. Utbilda och motivera dem.

Lätt som en plätt? Jag tycker det.

En viktig sak till!
I den numera klassiska boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik” får du mängder av konkreta och snabba tips för butiksförsäljningen.
Den passar också dig som vill starta en egen butik. Den perfekta boken om marknadsföring i butik i en tid där butiker aldrig varit så hotade av konkurrens från alla håll.

Blomstra och frodas med alla smarta idéer från den här boken❤️

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se