Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Att göra innan du anlitar en webbdesigner




Till att börja med måste du avgöra om du behöver en webbdesigner. Vad ska du ha på din hemsida? Vilket jobb krävs och vilken tid kommer det antagligen att ta? Behöver du ha speciallösningar som editorerna inte klarar av? Svaret på frågan om vad du ska ha din hemsida till och vad som krävs för att göra jobbet är det som avgör om du ska anlita en webbdesigner eller inte. Och när du kommer fram till att du ska anlita en designer är det bra att du förbereder dig. Det är viktigt att du själv har koll på vad du vill ha innan du anlitar en webbdesigner som ofta har sina egna idéer om vad du bör ha. På det sättet har du hunnit tänka till och kan ställa dina idéer mot designerns.

Tio förberedande steg:

1. Surfa runt på nätet och titta efter sidor som du gillar och sidor du inte gillar. Skriv ner alla adresser så att du kan skicka en lista till den som ska göra sidorna. Titta på dina konkurrenters sidor och bestäm dig för vad du gillar och inte gillar. Fundera på vad du skulle kunna ha på dina sidor som de inte har. Titta igenom dina egna favoriter och se vad det är som gjort att du har sparat dem som favoriter. Studera prisvinnande sidor och fundera på vad det är som gör dem prisvinnande. Personligen tycker jag att många prisvinnande sidor egentligen bara är webbdesignergodis och inte något för dem som ska komma till hemsidan och använda den.
2. Fundera över hur din hemsida ska vara och hur den kan fylla en tom plats?
3. Ska du sälja på hemsidan eller ska du ha information för kunder så de kan handla offline?
4. Hur ska hemsidan kännas för den som kommer dit? Ska den vara lättsam och rolig, affärsmässig eller hur ska den vara?
5. Vilka sidor ska du ha?
6. Vilken budget har du?
7. När ska hemsidan vara klar?
8. Kommer du att behöva speciella funktioner som shoppingvagnar och/eller nya orginalscript (som löser funktioner du är ensam om att ha)?
9. Se till att skaffa fram material, bilder från bildbanker och allt annat som du vill ha på din hemsida. Se till att du har en försvarlig bunt att välja från.
10. Vilka grafiska krav vill du kunna ställa? Behöver du originalgrafik eller räcker det med Clipart?

Nästa steg är att börja planera. Sätt dig ner med en stor bunt papper och en penna.

Rita ett flödesschema över din hemsida och se hur de olika delarna relaterar till varandra. Det är praktiskt att göra så här eftersom du får en bra överblick. Skriv upp vad sidorna ska innehålla och hur de ska leda vidare till andra sidor på din hemsida. Du kan också bygga två parallella hemsidor för att få något att jämföra med.

Anledningen till att du ska göra det här är dels att kunna hitta en designer som klarar det du behöver och dels skapar dina krav tydlighet mellan dig och webbdesignern så att han/hon förstår syftet med hemsidan. Om man ska vara lite elak så kommer webbdesignern att få klart för sig att det inte är någon idé att krångla eftersom det är tydligt att du har kontroll över det du ska göra. Och det är ju självklart egentligen. Det är du som kan ditt företag. Det är du som måste hålla i spakarna och hålla i dem hårt. En del webbdesigners ser det som sitt jobb att alltid ha med de senaste lösningarna i de jobb de gör för kunderna. Det är inte alls deras jobb. Deras jobb är att skapa effektiva sidor för de företag som betalar dem.

Hur hittar du en bra webbdesigner?

Det kan vara hur lätt som helst att hitta en webbdesigner. Titta in på de sidor du gillar och fråga ägarna till hemsidan vem som gjort sidorna. Du kan också leta i sökmotorerna. Själv satte jag upp min hemsida 1997 och letade efter frasen "billiga hemsidor" och hittade den designer jag har haft ända fram till nu. Ett annat tips är att fråga dina kunder och leverantörer vem de använder.

Att värdera en webbdesigner

Titta på andra sidor som designern har gjort. Verkar det som om han/hon har en mall för alla sidor som han/hon gjort. Funkar den i så fall för dig?

Kolla med deras kunder. Säg att du kanske vill anlita den som gjort deras sidor och vill veta om de är bra. Om de levererar i tid och vad de kostar.

Det viktigaste med att ta in en webbdesigner är att vara tydlig med vad du vill ha och vad du inte vill ha. Du kommer inte att gå med på vissa saker, så är det bara. En del webbdesigners tycker inte att de gjort något bra jobb om inte din logotype hoppar runt på hemsidan, eller att det syns att det är gjort massor av grejor. Leta efter erfarenhet när du letar efter en webbdesigner. Leta efter sansade personer som verkar kunna kommunicera saker och välj sedan en av dem för ett möte.

Vad är det du ska ta reda på när ni träffas?

Vill du höra en nyhet. Dina kunskaper som företagare och marknadsförare är värd hundra gånger mer än en webbdesigners kunskaper för hur lyckad din webbsatsning ska bli. Så är det. Det du letar efter hos en webbdesigner är det som kompletterar dina kunskaper: Här kommer en lista på saker att leta efter hos en enskild webbdesigner eller det företag du tänker anlita:

1. Är designern intresserad av att höra om ditt företag? Ställer han/hon relevanta frågor för att få reda på förutsättningarna för jobbet?

2. Är designern intresserad av att höra vad du vill åstadkomma med din hemsida?

3. Är designern intresserad av vad du vill ha på sidorna. Kan han/hon diskutera det här med enkelhet eller vräker han/hon facktermer över dig.

4. Jobbar han/hon professionellt med det du vill ha gjort eller är det ett extraknäck. En som extraknäcker kommer att ta längre tid på sig. Han/hon kommer också att vara mer benägen att strunta i dig. Helt plötsligt slutar han/hon svara på dina e-postmeddelande för han/hon har åkt till Australien ett år. Det vet du inte. Det finns skäl att jobba med proffs - alltid.

5. Kan du ringa din designer (om du jobbar med en byrå)?

6. Kan de starta ditt projekt direkt eller är det som med hantverkare som säger, ja, vi kommer imorgon och så kommer de och sätter upp en byggnadsställning för att säkra jobbet och sticker till nästa kund och kommer sedan när de vill. Se till att de inte tänker göra lite småduttar här och där bara för att hålla dig på gott humör. Kan de ge dig en tydlig tidsplan?

7. Kommer du att vara en viktig kund för designern eller är du den minsta han/hon har? Det bästa alternativet brukar vara att använda ett företag, en enskild näringsidkare som behöver jobbet, som ofta jobbar dygnet runt och har tid med dig när du vill.

8. Vilken är chansen att han/hon överraskar dig med att ringa upp efter att ha surfat runt lite själv och tittat på vad dina konkurrenter gör och kommer med tips på vad du borde göra?

9. Vad har de för utbildning?

10. Design är en effektiv kombination av form och funktion. Känns det som att din webbdesigner vet detta? För mig känns det som att de flesta har lite för många verktyg med sig. Det är som om snickaren som ska göra om din veranda har med sig några grävmaskiner, en pneumatisk borr, sex hantlangare, 42 dimensioner på spik och en långtradare full med handverktyg. ÖVERDIMENSIONERAT. Du vill ha funktion, inget annat.

11. Hur känns kemin mellan er? Det här kanske låter lite larvigt men det är viktigt för era framtida diskussioner att webbdesignern kan kommunicera på ett sätt som du förstår, annars kommer du bara att bli tokig. Om du vill ha en funktion på din hemsida som gör det lätt för dina besökare att rekommendera hemsidan till sina vänner vill du inte höra din webbdesigner säga att det beror på om man ska använda ett cgi-cript eller om det ska programmeras direkt i Pearl. Du vill veta när det kan bli färdigt efter dina specifikationer. Hur lätt är det att diskutera med din designer? Pratar han/hon fikonspråk och försöker mästra dig med designersnack? Tar han/hon sig tid att lyssna på dina frågor och problem?

12. Låt inte snygga bilder lura dig när du går på en presentation. Bli inte förförd av vackra powerpointpresentationer utan att få svar på om lösningarna hjälper dina mål med hemsidan. Tänk efter: Kommer det kännas bekvämt för dig att säga att du inte gillar vissa saker, eller har företaget "Högst upp i High Tech Building-sjukan". Kommer du ihåg en engelsk sketch med en man som skulle köpa en stereo och det första expediten frågade var hur många watt kunden ville ha? Kunden svarade osäkert… 2? Expediten började skratta och tog med en annan expedit i konsten att förnedra kunden med kunskap. Det kan vara webbvärlden i ett nötskal.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se