Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Klarar du de första 60 sekunderna med kunden i butiken?




Det är många saker som måste fungera i varje säljmöte. För den som har butik är varje mötet med en kund ett sanningens ögonblick där allt du gör avgör hur motiverad kunden blir att köpa.


Det här är läskigt!

För det är verkligen så att de första sextio sekunderna kan fixa allt – eller inget.

I klartext: Om du inte vet hur man närmar sig en kund kan affären vara borta innan den ens visade sig.

Det finns sju steg som visar hur du ska göra när du närmar dig en kund och här kommer de:

1. Hälsa på kunden och gör det på ett sätt som inte känns hotande eller krävande för kunden. Kunden behöver 10-20 sekunder på sig för att känna sig bekväm i butiken. Under den tiden kan en kund känna sig obehaglig till mods om du hälsar för snabbt. Om du hälsar för sent – efter 30 sekunder kan kunden känna sig ignorerad och få en känsla av att du inte är intresserad.

2. Skapa ett bra första intryck genom att vara vänlig och uppriktig. Dagens kunder ser rakt igenom falska leende och påklistrat intresse (en fråga om vilka du anställer också).

3. Börja kontakten genom att tänka att du ska hjälpa till. Det ger en bra ingångstanke för dig och kommer att märkas av kunden. Kunden ska känna sig avslappnad och lugn i din närhet. Ta det lugnt när kunden visar lite försvarsmekanismer – det ingår i kundernas oro över att någon ska sälja på dem något de inte vill ha. Din vänlighet kommer att ta bort den oron.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


4. Ta försiktigt reda på vad kunderna vill ha och behöver. Det gör du genom att ställa frågor och observera hur kunden reagerar på de varor han/hon kommer i kontakt med.

5. Blanda in positiva ord i ert samtal, som till exempel hur länge du haft ditt företag, storlekar och modeller och vilka produkter och tjänster du har och vilken utbildning du själv har på området.

6. Börja ta fart framåt genom att se till så att kunden blir informerad om någon utförsäljning du har, att varulagret är begränsat, att tiden är begränsad, finansiering – vad som helst som hjälper kunden att ta ett beslut NU är viktigt att ta upp.

7. Kontrollera med frågor. Den som ställer frågor har alltid kontrollen över samtalet. Det här är viktigt att göra så tidigt som möjligt. Kunden har bara en viss tid för dig och om du inte hinner få tillräcklig information av kunden så tar den tiden snart slut och dina chanser försvinner. Frågorna du ställer ska givetvis vara konverserande - det är inte ett förhör du ska hålla

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här


(annonsen kan ej hittas)

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?[/F]
Prenumerera gratis på månadsbrevet Butikstipset här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se