I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så ökar du trafiken till hemsidan med hjälp av länkar


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Hur är det nu med länkar till webbplatsen och att komma högt i Google. Behövs länkar, är det fullständigt avgörande, har länkarnas kvalitet och relevans någon som helst betydelse och är det bara kvantitet som räknas? Här tar vi kål på ett par myter samt ger dig 13 handfasta tips kring hur du bör arbeta med länkar och länkbygge för att komma högt i sökmotorerna.

Här ger Rebecca Hansson dig de bästa tipsen för ett framgångsrikt länkbygge.


• Strunta i "nofollow" taggen – Länkarna är bra ändå!
Vad spelar det för roll att det står nofollow? Det är människor du vill ska läsa ditt innehåll, inte robotar i första hand. Det är också människor som delar vidare om de gillar vad de läser. (vad nofollow är)

• Kontakta kunder/leverantörer/samarbetspartners

Kanske får du ha en rekommendation om dem på deras webbsite? Ökar chanserna att få en bra länk till sin webbsite om du erbjuder något tillbaka. Kanske kan ni lägga upp något speciellt erbjudande eller en kampanjkod?

• Länka till andra
Länka gärna till andra relevanta siter i blogginlägg och liknande. De kommer garanterat bli glada och kanske länkar de tillbaka. Givetvis skall du bara länka till sådant som din verksamhet står för och som kan vara intressant för just dina besökare – Återigen: Tänk besökare och människor.

• Fokusera på länkar som driver verklig trafik
Du vill ha in trafiken och verkliga besökare till webbplatsen.

• Skriv relevant innehåll för dina besökare
Ett relevant och riktigt bra innehåll ger inlänkar till siten. Genom att skriva relevant innehåll för dina besökare så ökar chanserna att de vill dela med sig av innehållet.

• Var själv aktiv

Kolla runt på olika relevanta forum och bloggar. Vad skriver de? Vad undrar de över? Här kan du dels
snappa upp vad din målgrupp vill veta men du har också möjligheten att själv besvara frågor och liknande. Och givetvis skall du då länka tillbaka till din webbplats eller till specifika sidor på din webbplats.

• Var frikostig

Var frikostig med att själv länka till din webbplats och dina webbsidor när du postar inlägg i andra forum och medier. Men tänk givetvis besökare och människor-länkarna skall tillföra något.

Rebecca Hansson | SESNordic
rebecca.hansson@sesnordic.se | 070-359 62 10


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?