I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Driftig tipsar: upptäck e-postmarknadsföring


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

E-postmarknadsföring är ett oerhört kostnadseffektivt marknadsföringssätt. Öka försäljningen, skapa kundlojalitet och bygg upp ett starkt varumärke.
Meddelanden som skickas via e-post kommer fram inom några sekunder och generellt så får avsändaren respons inom bara några timmar.

Vanliga brev går hand i hand med produktionskostnader, materialkostnader och portokostnader, medan allt som behövs för e-postmarknadsföring är ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbreven.
Stora företag investerar i skräddarsydda nyhetsbrevslösningar som hanteras av en IT-konsult.
Resultatet blir oftast en bra lösning, men väldigt kostsamt. 99,7% av alla företag i världen är små- och medelstora företag som inte har råd att anlita konsulter.

Historiskt sett har marknadsalternativen för små- och medelstora företag varit dåliga. Små- och medelstora företag har tvingats välja mellan en vanlig e-postklient (exempelvis Microsoft Outlook) som saknar både möjligheterna till design och responsstatistik, eller webbaserade lösningar som är kostsamma (tar betalt per utskick och per mottagare) och utgör en säkerhetsrisk.

Webbaserade lösningar tvingar användaren till att låta en tredje part hantera de värdefulla kunduppgifterna. Ofta är också webbaserade lösningar mindre anpassningsbara.
Det finns dock programvaror skapade speciellt för mindre företag där användaren kan skapa nyhetsbrev, hantera adresslistor och som ger möjlighet till responsstatistik. Utöver utgiften för programvaran så kostar det inget att skicka nyhetsbrev, detta innebär att det går att skicka ofta utan att behöva tänka på kostnaden.
Tre fördelar med e-postmarknadsföring:

1. Kostnadseffektivt - jämfört med en annons i lokalpressen är e-postmarknadsföring näst intill gratis. Avsändaren talar inför de som är intresserade men betalar inte för de som inte lyssnar. Dessutom går det att specialanpassa kommunikationen ner på individnivå.

2. Snabbt -
tiden från idé till att avsändaren når ut till sina kunder är mycket kort. Har avsändaren en vara eller tjänst som han/hon snabbt vill nå ut med till sina kunder är e-postmarknadsföring mycket effektivt.

3. Mätbart -
jämfört med andra medier får avsändaren bekräftelse på vilken mottagare som har tagit del av budskapet och vad denna har intresserat sig för. Detta ger en bekräftelse på vad som intresserar läsaren och vilka budskap som är mest effektiva.

Fyra tips kring e-postmarknadsföring

1. Adresser - många tror sig inte ha en tillräckligt stor mängd e-postadresser, men efter att ha tittat igenom visitkort, register, adresslistor så visar det sig ofta att man har fler än man tror. Dessutom är det viktigt att identifiera ens egna kontaktytor. Det kan vara allt från mässor, receptionen, anmälningsblanketter, intresseanmälningar, beställningar och självklart hemsidan. Se till att det alltid finns möjlighet att skriva in e-postadressen för kunden. På detta sätt kommer e-postadressregistret att utökas markant.

2. Tidpunkten - det finns inga givna regler om vilken tidpunkt nyhetsbrevet ska skickas. Tidpunkten styrs av hur kundgruppen ser ut och det bästa sättet att hitta den bästa tidpunkten är att testa sig fram. En riktlinje kan vara att tisdagar och torsdagar är bra om avsändaren vill vända sig mot företag då företagen ofta hanterar inköp och liknande under arbetsdagarna, medan fredagar fungerar bra om avsändaren vill nå privatpersoner som ofta agerar under helgen. För att hitta tidpunkten för sin egen kundkrets är det bästa att testa.

3. Etik, lagar och regler - lagarna kring e-postmarknadsföring är klara, speciellt när det gäller utskick till privatpersoner. Mottagaren måste aktivt ha tackat ja till att ta emot nyhetsbrev. När det gäller företag som avsändare ska det finnas en etablerad kontakt mellan företaget och kunden. Det kan också vara lockande att köpa in register med e-postadresser, men detta är spam och förknippas företaget med spam försvagas lätt varumärket. Tipset är att skicka endast till befintliga kundkontakter.
Reglerna för e-postreklam finns att hitta här.

4. Interna utskick - det är inte bara företagets kunder som behöver få snygga och professionella nyhetsbrev. Skicka nyhetsbrev för den interna kommunikationen på företaget, såsom Veckan som gick, VD:n har ordet eller kickoff-inbjudan. Nyttja det även som ett säljverktyg, då kan det vara enkelt att följa upp vilka kunder som är intresserade. Allt är inte jobb heller, skicka snygga festinbjudningar eller något trevligt tackmail.

Programvaror för e-postmarknadsföring
Det finns många programvaror tillgängliga för e-post-marknadsföring. En bra svensk variant är Newsletter Studio från företaget Sitoo, som dessutom erbjuder Driftig-medlemmar rabatter.


Gustaf Hesselman - Sitoo AB
sales@sitoo.com

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?