I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur män och kvinnor affärsnätverkar på olika sätt


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att ha ett stort personligt nätverk har blivit en allt större framgångsfaktor. Vänner och personliga kontakter ligger ofta bakom stora och viktiga beslut såsom jobb, boende och partners. Anneli Egestam, som arbetar med event, mingel och nätverk, berättar här om vad vi kan lära av varandras sätt att nätverka och bygga affärsrelationer.

Det finns ett område som män och kvinnor skiljer sig kraftigt åt i yrkeslivet, nämligen representation, och att umgås med kunder och kollegor utanför arbetstid. Ju mer uppskattning du visar din kund, desto större lojalitet och fler affärer kommer din kund att ge dig.


Gamla takter sitter fortfarande i
Kvinnor har traditionellt tagit ett större ansvar och skyndat hem efter jobbet, medan männen ägnat sig åt affärsmiddagar och olika aktiviteter. Vad som är arbete och fritid är ibland flytande gränser, men effekten brukar inte utebli. Nöjda kunder vill gärna ge tillbaka i form av affärer eller nya affärsmöten och ingångar, efter att ha nätverkat eller representerat. Fler affärer ger högre försäljningssiffror och därmed högre lön, ökat ansvar och kanske till och med befordran till olika chefspositioner.

Kvinnor behöver ”unna” sig mer
Kvinnor är ofta resultatorienterade och vill gärna ha ganska omgående effekt av att nätverka och delta i olika sammanhang. Vi unnar oss inte att ”bara” ha trevligt, och inser inte att det vi egentligen gör när vi nätverkar och träffar kunder är att vi investerar i oss själva och våra relationer. Detta kan på sikt leda till fler affärer, kunder och nya uppdrag. Relationer och förtroende tar mer än ett möte eller två i anspråk för att infinna sig och det räcker därför inte att bara delta en gång.

Det är människor som gör affärer, inte företag. Vi gör hellre affärer med människor vi gillar och som gillar oss och fattar ofta beslut baserade på känslor snarare än logik. Människan fungerar så. Att dela en upplevelse och ha roligt stärker relationerna och gör att vi känner närhet och trygghet med varandra.

Utan möten – ingen utveckling
Män berör ofta inte så mycket av sin privata sfär när de bygger affärsrelationer. Kvinnor, å andra sidan, hittar oftast initiala gemensamma nämnare på det personliga planet. När kvinnor har mycket gemensamt är det lätt att hamna i en vänskapsrelation och sedan stanna där.
Kvinnor nätverkar när de har ett tydligt syfte och behov, att uppdragen och affärerna sinar, arbetsgivaren har varslat om uppsägning etc. Det är ofta för sent att börja nätverka när krisen är ett faktum. Ditt personliga nätverk finns med dig, i vått och torrt. Allt bottnar i förtroende mellan två människor som känner varandra väl och vill hjälpa varandra. Att underhålla ditt personliga nätverk och dina kundrelationer är bland de viktigaste du kan göra. Det är dessa människor som bestämmer ditt personliga varumärke och kan rekommendera dig och bli dina bästa ambassadörer.

Var generös!
Allt nätverkande handlar om generositet, den som ger får tillbaka. Det enklaste och säkraste sättet att bygga förtroende i mötet med en annan människa är att vara just generös, bjuda på dig själv, din tid, kunskap och nätverk. Att dela upplevelser stärker dina affärsrelationer på sikt, så umgås mer med ditt nätverk ”in real life”, det är bra för affärerna och ditt personliga varumärke.

Anneli Egestam | Egestam marketing
anneli@egestammarketing.se
Anneli blev Årets Affärsnätverkare 2006 och arrangerar bl a Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen för kvinnor. [/F
]

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?