I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Starta Eget-ordlista  -  RESULTATBUDGET

Vad är resultatbudget och hur gör man en?

Resultatbudgeten är ett verktyg för att du ska kunna ställa intäkter och kostnader mot varandra över en viss tid – oftast ett år.

Du tar upp dina intäkter:
• Försäljning, räntor etc.

Du tar upp dina kostnader
• Löner
• Lokaler
• Sociala avgifter
• Resekostnader
• El
• Värme
• Reparationer
• Telefon
• Datorkostnader
• Bokföring, revision, deklaration.
• Marknadsföring
• Försäkringar
• Leasing
• Bilkostnader
• Avskrivningar

Siffran du får fram när du tar kostnader minus intäkter kallas resultatet. Från detta dras i enskild firma och handelsbolag egenavgifter. Därefter dras skatt. Resten är vad ägaren/ägarna har att disponera.

Lästips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om den här konkreta guiden


<< Tillbaka till ordlistan



Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.