I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Starta Eget-ordlista  -  FÖRETAGSNAMN

Företagsnamn är det namn under vilket ditt företag verkar.


Hur du ska tänka när du kommer på ett Företagsnamn

Det är bra att fundera länge över ditt företagsnamn och att redan nu ha kunderna i tankarna. Är du smart kan du nämligen slå två flugor i en smäll om du låter kunderna få en inblick i vad de kan få som kund till ditt företag redan i företagsnamnet.


Hitta på ett företagsnamn som ger kunderna idéer

I företagsnamnet har du en direkt chans att berätta vad det är du kan göra för dina kunder. Det är därför en bra början att fundera på just frågan: Vad är det du vill att dina kunder ska förknippa ditt företag med? Är det att företaget är snabbt, nära kunden rent geografiskt, roligt, unikt, erfaret, tillförlitligt, trendigt, ärligt eller något annat.
Fråga dig hur ditt namn kommer att låta i telefon, i radio, hur det kommer att se ut på brevpappret, i annonserna och på andra ställen.

Ett bra företagsnamn:
• Understryker din konkurrenskraft (Din nisch).
• Får kundernas intresse att väckas.
• Representerar det du representerar.
• Blandar inte ihop dig med något annat företag.
• Säljer sig självt utan förklaring.
• Har en positiv klang.
• Är optimistiskt.
• Attraherar de kunder du vill ha.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.



<< Tillbaka till ordlistan



Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.