I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Varför ska jag bli din kund?

Varför ska jag bli din kund?

Ge mig ett enda skäl till varför jag ska lägga ner mina pengar på ditt företags produkter istället för dina konkurrenters?

Just den frågan ställer sig dina kunder när de står där med fingrarna om sedelbunten i plånboken. Hur visar du dem att de ska ta ett grabbatag om sedelbunten, betala och vara nöjda både under och efter köpet?

Jag har ägnat veckan att studera företag runt omkring mig och sett att de har svårt att svara på frågan. De har glömt att lägga till ordet "eftersom" i sin marknadsföring. Gör inte det du.

Ordet "Eftersom" - en liten och nyttig del i marknadsföringspusslet.
Ja, det började förstås redan i den otydliga Eurokampanjen. "Rösta ja", men inte "eftersom" utan bara "Rösta ja". Tänk om de fyllt tiotusentals valaffischer med "10 konkreta skäl till att rösta ja". Hade vi fått ett ja då?

De här exemplen har jag sett på bilar i veckan:
1. Vi är bäst på kök.
2. Hundraprocentig garanti.
3. När du tänker på möbler, tänk på Ahlbergs.
4. Det mesta av det bästa.
5. Högsta kvalitet.

Om man skulle sätta ordet "eftersom" bakom det de säger skulle det lika gärna kunna vara så här:
1. Vi är bäst på kök - Eftersom vi tycker det själva.
2. Hundraprocentig garanti - Eftersom den är hundraprocentigt bra för oss.
3. När du tänker på möbler, tänk på Ahlbergs - Eftersom ingen annan gör det.
4. Det mesta av det bästa - Eftersom vi saknar fokus.
5. Högsta kvalitet - Eftersom det säkert lurar någon.

Men vad jag vill ha som kund är snarare det här:
1. Vi är bäst på kök - Eftersom vi har 23 års erfarenhet och levererar över hela landet.
2. Hundraprocentig garanti - Eftersom vi har 6 månaders fri returrätt.
3. När du tänker på möbler, tänk på Ahlbergs - Eftersom vårt sortiment är bredast i Sverige.
4. Det mesta av det bästa - Eftersom ??? (Jag vet faktiskt inte).
5. Högsta kvalitet - Eftersom vår tillverkning sker i vakuummiljö.

Öva nu! Det ska jag i alla fall jag göra.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?