I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Akta dig för företag som ska ''hjälpa'' din hemsida att synas bättre


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Jag har skrivit en bok om hur man får en sajt att klättra högre i sökmotorernas ranking. Så, jag talar i egen sak nu, men det får du stå ut med för det jag ska berätta för dig nu är otroligt viktigt.

Det handlar om vad du måste veta när det ringer i telefonen hos dig och det är en säljare i andra änden som pratar om att de kan hjälpa dig att synas bättre hos sökmotorerna. Det har hänt en del oroväckande saker på den marknaden som du måste passa dig för att bli inblandad i:


  • Ett av de tongivande sökmotorpositioneringsföretagen har tagit stora risker med sina kunder. Auktionsfirman Bukowskis och Ikanobanken fick dolda porrlänkar på sina sajter i en s.k länkfarm.

  • Internetworld skriver att ett annat sökmotorpositioneringsföretag (säg det ordet efter en hård arbetsvecka och fyra glas vin) har fått 500 av sina kunder utslängda från Google. Ryktet bekräftas av Googles nordenchef Johan Kinnander. Skälet ska vara att de använt sig av otillåtna metoder. Företaget har dessutom skapat problem för sina kunder genom att använda bloggar som spamverktyg.

  • På senare tid har det också visat sig att sökmotorpositioneringsföretagen har ägnat sig åt bloggspamming, dvs - laddat in meningslösa inlägg + länkar på bloggar för att få kundernas sajter högre placerade.

  • Det här är livsfarligt för ditt företag om du får kunder från sajten eftersom den här typen av metoder är förbjudna och resultatet kan bli att din sajt blir utslängd från sökmotorerna.

    Hjälpen är nära

    Så vad ska du ha i bakhuvudet när du anlitar särskilda företag för att klättra i placeringar? Det här är en bra början: Glöm aldrig att branschen är ny och har de tre viktigaste kriterierna för bluffmakeri:

    1. Det är lätt att lägga sig till med 50 ord som ingen begriper men som låter imponerande när kunderna hör dem.
    2. Det är svårt att kontrollera hur mycket jobb de lägger ner på ditt företag.
    3. Sökmotorpositioneringsexpert är för en del en oemotståndligt läcker titel.


    Fråga det här innan du skriver på (Skriv ut frågorna och var beredd när de ringer):

    1. Kommer de att optimera din sajt med av sökmotorerna godkända metoder? Kan du få det skriftligt?
    2. Vilka kunder har de sedan tidigare? Kan du få kontakta dem? Om inte - bye bye!
    3. Registrerar de dina sidor automatiskt eller manuellt? Du vill att en tekniker manuellt ska lägga in dina sidor till varje sökmotor, inte använda programvaror som sköter det.
    4. Skickar de dokument som verifierar vad de gjort och när de gjort det?
    5. Kan du få dokumentation på vilka kategorier de gjort anmälan till när det handlar om katalogtjänster?
    6. Skickar de en bekräftelse på att registreringen för respektive sökmotor gått igenom?
    7. Vad kan de lova? Och vad händer om du inte får det?
    8. Och det viktigaste av allt - magkänslan:
  • Hur känns personerna du pratar med? Det är viktigare än vilka programvaror de har. Känns de kreativa nog att hjälpa dig med innehåll till exempel?
  • Känns det som att de har kunskaper och erfarenheter på marknadsföringsområdet?
  • Ställer de bra frågor till dig om din bransch för att de ska förstå den eller känns det som de går igenom samma mall med alla företag?
  • Kan de förklara vad de kan göra på ett sätt som gör att du förstår vad de säger?
  • Verkar de gilla att hjälpa kunder?

  • Med de här kunskaperna på bordet kommer det företag du tänker anlita förstå att du fattar vad det här handlar om och behandla dig med respekt (eller så hör de inte av sig igen eftersom du är så enormt jobbig och frågar saker som de inte vill svara på).

    Så blir du etta på Google - bevisat

    Google ♥ Dig

    "Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
    Frida, Pärlverkstan

    "Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
    Lollo Vestlund

    "Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
    Elisabeth Karlgren, Stockholm

    "Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
    Lennart i Skövde

    "Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
    Peter T, IT-chef

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.