I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

15 saker som ger större konkurrenskraft


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Bättre öppettider. Oavsett om du tänker ha öppet dygnet runt eller bara på lördagar när dina konkurrenter har stängt, så gör du livet lättare för kunderna om de kan handla när de vill. Bygg ditt företag runt deras livsstil istället för din egen, så kommer folk snart att flockas kring dig.

2. Snabbare leveranser. Se till så att du kan leverera så snabbt som kunderna vill. Du kan ha normala leveranstider, men alltid ha en backup om kunderna vill ha sina saker inom tjugo minuter.

3. Erbjud dina kunder att beställa på nätet - framför allt om dina konkurrenter inte gör det. Folk har bråttom och vill inte vänta på någonting. Allt måste vara enkelt och lättillgängligt. Låt dina kunder beställa dygnet runt och se till så att det är lätt att göra det. Jag har till exempel aldrig förstått varför inte fysiska butiker kompletterar med en Internetbutik.

4. Gör din sajt mer effektiv/trovärdigare/snabbare/enklare. Sajter på nätet är nyckeln till framgång idag. Skapa en bra sajt som ser professionell ut och uppmuntrar besökare att komma dit, handla och sedan regelbundet återkomma.

5. Erbjud leveranser över hela Sverige och till resten av världen. Att nå ut bredare kommer att ge dig fler kunder och skapa fördelar framför dem som bara levererar i samma stad. Det kräver organisation, men kan göra underverk.

6. Kön och ålder på personalen. Företag som har en bra mix av personalen vad gäller kön och ålder får en bättre bild av verkligheten än ensidiga företag. Dessutom, om man ska vara både cynisk och politiskt korrekt, så är ett företag med kvinnor på traditionellt mansdominerade arbetsplatser mycket intressantare för medierna att rapportera om.

7. Språkkunskaper och ursprung. Företag som anställer folk med kunskaper i andra språk än svenska och engelska kan nå ut bredare till exempel till invandrare som inte kan svenska. Det är dessutom en grupp som har blivit större under de senaste åren. Varför inte rikta reklam på andra språk direkt till de här grupperna och bli det enda alternativ de vill välja?

8. Personalkläder. Det är en liten, men viktig sak. Om din personal syns mycket är det dumt att inte samtidigt åta dem göra reklam för företaget.

9. Bredare produktsortiment. Variation är livets viktigaste krydda, men det betyder inte att du behöver slåss med stormarknader. Du kan nischa dig och ha ett brett sortiment inom ditt specialområde. På det sättet kan du slå vilken stormarknad som helst på fingrarna.

10. Bättre betalningsvillkor. Det kan vara svårt för små företag att erbjuda långa krediter till kunderna, men om du har varit med ett tag och har lite mer pengar på banken, så kan du ge kunderna 100 dagar istället för 30 om du tror att det kan ge dig konkurrensfördelar.

11. Bättre läge. Det kan betyda att du finns närmare buss- eller tågstationen eller att du har bra parkeringsmöjligheter. Ett bättre läge kan också vara att du finns på en plats med bra utsikt.

12. Trevligare lokaler. Om du gör dina kunder glada och lätta till sinnet när de är hos dig genom att ha fina lokaler och samtidigt ger dem en trevlig upplevelse, så kommer de att återvända till dig.

13. Välgörenhet. Människor ställer högre krav på företag idag. Vi vill handla av ansvarsfulla företag som ger något tillbaka till samhället. Till vilket ändamål kan du skänka en del av din vinst? Här gäller det att tänka på vad du tror att din målgrupp ser som välgörande ändamål. Du kanske kan göra som flera stora företag har gjort – för varje produkt de säljer ger de bort en likadan till något behjärtansvärt ändamål.

14. Ta bort riskerna. Att köpa saker innebär att man tar en risk och att man ibland känner sig orolig för om köpet är ett bra eller dåligt köp. Faktum är att eftersom det är så här, så köper de flesta människor det billigaste de kan hitta. När du erbjuder saker som eliminerar riskerna - som nöjd-kund-garanti, bonusar eller premier - så tar du också bort mycket av oron hos kunderna. Det hjälper dem att fatta ett köpbeslut som de är nöjda med redan från första början.

15. Dela med dig av din historia. En del företag har inte fattat en viktig sak: Människor köper av dem de känner, gillar och litar på. Har du fortfarande en opersonlig sajt som ser ut som alla andras i branschen – ändra på den. Berätta vad du gör och hur du gör det. Berätta vad du brinner för. Häll ner din personlighet i sajten. Berätta om dina visioner, hur du är att jobba med och om din personals kvaliteter.

Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

"Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

Tina, putasmellonme.com

"Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
Elin Eriksson, Malmö

"Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

Anna Bengelsdorff, Ellos

"Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
Mia Rieder

"Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
Ulf Engerby, Qbranch AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.