I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur startar man en restaurang?

Svar:

Kul att du kom hit till starta restaurang. Här får du tips och råd om hur kan göra och vad du ska tänka på för att lyckas när du startar din egen restaurang.

Här är vad du ska börja tänka på:

1. Det första du ska tänka på när du startar din restaurang är läget - var den ska ligga. Det här är många gånger helt avgörande för om du ska lyckas eller inte. Det duger inte med att ta första bästa lediga läge. Du måste tänka på om din restaurang kommer att passa in i omgivningen, om det är lätt för kunder att ta sig dit och om rätt kunder för din restaurang finns i området. Det är bättre att starta ett halvår senare än att hugga på första lediga möjlighet. Andra viktiga faktorer är vilken konkurrens det finns i området du vill starta din restaurang. Det betyder inte att du ska strunta i att starta restaurangen för att det finns andra i närheten, tvärtom så kan det vara bra att finnas på en känd "restauranggata" men det är bra om din restaurang kompletterar och erbjuder något annat i ett större utbud av restauranger. Andra viktiga saker kan vara så enkla som hur trevlig lokalen kan bli eller är och vad man ser från borden. Är det en trevlig utsikt är det såklart ett plus.

2. Att finansiera en restaurang är tufft eftersom det är en stor investering. Det betyder att du måste ta lån eller hitta finansiärer och delägare. Om du ska låna pengar eller attrahera finansiärer måste du göra en trovärdig affärsplan som innehåller alla kostnader och hur utvecklingen ser ut i olika typer av scenarier. Du behöver beräkna kostnader som renovering, hyra inköp av inventarier, mat, personal, skatter osv.

3. Du kommer att behöva hitta leverantörer av allt som krävs för att få igång rörelsen och det gäller verkligen allt från mat till diskmaskiner och ugnar. Dessutom har du antagligen ett tema som du tänkt ut och då kanske du behöver anlita en inredare som hjälper dig.

4. Tillstånd krävs för att starta och driva restaurang och det gäller inte bara att anpassa lokalen. Det handlar också om utskänkningstillstånd. Det är tuffa krav och det bästa tipset är att ringa hälsovårdsmyndigheten i din kommun och få hjälp av dem.

5. Vilken meny ska du ha. En attraktiv meny är nyckeln till att attrahera - och behålla kunder som kommer tillbaka. Rätterna du presenterar ska såklart visa inriktningen på din restaurang och priserna visar vilka kunder du riktar dig till. Du kanske vill ha en exklusivare inriktning och det ställer helt andra krav än en vanligt restaurang.

6. Anställda. Dina anställda servitörer och servitriser måste vara proffs. Det är en dålig investering att anställa dålig personal eftersom bra personal får gästerna att må bra och spendera mer pengar.

7. Marknadsföring. Det största problemet för restaurangägare verkar vara att marknadsföra sig. De kan ha fantastiska anställda, underbar mat och ett superbra läge men förstår inte att de måste berätta för omgivningen att de startat sin restaurang och sitter och hoppas att folk ska komma in. Jobba hårt med att marknadsföra restaurangen. Om det är en kvarterskrog - se till att alla hushåll får reklam och speciella erbjudanden hela tiden (inte bara när du öppnat). Om du driver en lyxigare restaurang - annonsera i de tidningar du vet att dina möjliga kunder läser. Jobba med marknadsföringen varje dag som en nödvändighet för att få din restaurang att blomstra.

Ta mig tillbaka till frågor och svar om att starta eget

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?