I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vågar du testa din företagsidé mot den här modellen?


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag ska säga det direkt: Jag är inget stort fan av akademiska modeller för företagande eftersom de oftast är gjorda för att stora företag ska kunna använda dem.

Men...det finns en modell som jag verkligen gillar och som tvingar dig och mig att svara på några jobbiga frågor innan vi drar igång våra företag. Modellen är gjord av en forskare från Harvard (Michael Porter) och kallas Porters femkraftsmodell. Porter visar fem krafter som påverkar den bransch du vill starta ditt företag i. Vid hårt tryck på varje punkt påverkas antagligen lönsamheten negativt.


Ok, här kommer punkterna som du ska ställa din affärsidé mot:

1. Hur stark är kundernas förhandlingsposition i branschen?
Om det finns många andra ställen (butiker, sajter, andra företag) att köpa samma sak ifrån så påverkas lönsamheten negativt eftersom kunderna har många leverantörer att välja på. Det kan tvinga dig till att sänka priser och ändra villkor för att få sälja. Så, hur är det i den bransch du vill starta i - kommer du att stå stark eller svag i förhållande till kunderna?

2. Hur stark är leverantörernas position?
Om det bara finns några enstaka leverantörer så kan du bli beroende av dem på ett farligt sätt. Det blir leverantörerna som bestämmer villkoren och du får finna dig i vad de säger. Den bästa situation du kan få är när leverantörerna "slåss" om att att få sälja till dig. Hur är det i din bransch?

3. Vad finns det för ersättningsvaror/tjänster?
Om det är lätt att byta ut varan/tjänsten mot något annat än det du säljer så påverkar det lönsamheten negativt och tvärtom. Du vill helst att det inte ska gå att jämföra din produkt/tjänst mot så många andra på marknaden.

4. Hur lätt är det för konkurrenter att kliva in på marknaden?
Om det är lätt påverkar det verksamheten negativt och tvärtom. Saker som kan påverka hur lätt eller svårt det är för konkurrenter att etablera sig kan vara t ex krav på omfattande lager med många produkter (som kan göra det svårt för nykomlingar att etablera sig). Patent är en annan faktor som kan hålla konkurrenter borta.

5. Hur stor konkurrens är det mellan de företag som verkar i branschen just nu?
På en tillväxtmarknad är det lättare både för gamla och nya aktörer att hitta en plats. Är tillväxten låg kan det ändå vara så att gamla aktörer fortsätter eftersom de har investerat mycket pengar i produktionssystem som bara kan användas till en sak.


Där har du Porters femkraftsmodell i ett nötskal och den kan hjälpa dig att stå bättre rustad när du väljer affärsidé för ditt företag. Bra va


Läs också...
7 skäl till varför du ska starta eget NU
Så får du fram en fantastisk affärsidé

Lästips som fler än 25 000 andra har gillat

Stå på dig - annars gör någon annan det

"Efter att ha läst ett otal böcker om självhjälp för alltför snälla människor som mig själv, fick jag ett råd av en väninna att läsa boken ”Stå på dig annars gör någon annan det" av Stefan Ekberg.
Denna bok har förändrat mitt liv! Jag har förstått så många saker som inga böcker eller psykologer lyckats övertyga mig om efter ett många år i terapi och efter att ha läst de flesta böcker på marknaden.
Äntligen en bok som verkligen hjälper mig att ta saken i mina egna händer!
Stefan talar direkt till mig och jag kan inte smita! Jag blir tvungen att se sanningen i vitögat; jag måste lära mig att ta mitt liv i egna händer och inte tillåta att andra människor styr och ställer i mitt liv.
Han ger mig råd som fungerar och säger exakt vad jag skall tänka på och göra när jag befinner mig i en situation där jag blir trampad på.
Denna bok har verkligen förändrat mitt liv och efter 25 år av psykisk misshandel har jag nu vågat ta steget att lämna denna relation.
Jag hade aldrig klarat detta om jag inte läst denna bok. Jag känner att Stefan är med mig hela tiden och att han verkligen förstår hur jag känner mig….för han har själv varit där…
Denna bok är nu min nya bibel. Jag har med den i väskan hela tiden för att kolla vad jag skall göra när jag befinner mig i situationer som jag inte klarade av innan.
Kanske jag äntligen vågar ta tillbaka mitt liv...
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla ni som inte tror att ni kan förändra era liv, för med hjälp av denna bok så blir allt möjligt!"

Gabriella Bonalumi

"Jag köpte boken till min syrra som går på knäna på jobbet. Alla överöser henne med uppgifter de inte vill ha och hon ler bara på jobbet men är superstressad själv. Jag hoppas att hon får hjälp av den. Man kan inte gå runt och vara snäll hela tiden. Då går man sönder."
Eva-Britt Lindberg

"Man blir fast direkt från första kapitlet eftersom det känns att författaren vet vad han pratar om. Han pratar direkt med mig och jag har fått massor av konkreta tips att använda i alla möjliga situationer. Den här boken är en riktig pärla för den som känner sig lite nedtryckt ibland."
Katja Jönsson

"Jag har lärt mig vad det kostar att vara för snäll hela tiden. Man tjänar inget på det men jag lärde mig också hur man känner igen snälla och inte så snälla personer på deras beteenden. Jag tror liksom boken på att vara snäll mot de snälla och tuffare mot de tuffa om man ska må bra på sikt."
Beata Lundqvist

"Det var en tuff bok att läsa för mig eftersom jag kände igen mig i nästan allt. Jag har insett att det här med integritet är så viktigt för att få respekt. Jag kommer aldrig att acceptera att mitt självförtroende ska stiga och sjunka med andras gillande eller ogillande längre."
Johan Björk

"Äntligen har jag hittat ett verktyg för hur jag säger ifrån. Nu börjar mitt nya liv där ingen elak typ sätter sig på mig. Jag gillar särskilt kapitlet om hur man framstår som självsäker även när man inte är det. Så smart! Tack för det."
Charlotte Mårtensson

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?