I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Seglivade myter om att starta eget


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag vet inte om du håller med mig men jag får nästan utslag av alla myter om att starta och driva företag som aldrig tycks försvinna.

Idag har jag samlat ihop de sju mest irriterande. Vad säger du? Håller du med?

Då kör vi:

1. Egenföretagare måste jobba dygnet runt.
Många egenföretagare jobbar längre än anställda, det är sant men de flesta av oss har valt det eftersom vi gillar våra jobb. Längre arbetstider för en företagare går alltså inte att jämföra med arbetstid för en anställd. Vi har det ju kul på jobbet. Att jobba är inte ett straff för en egenföretagare.

2. Det är mer riskfyllt att starta eget än att ta en anställning.
”Statens kaka är liten, men säker”, sa min farmor. Det var då det. Nu finns det inga säkra kakor för en anställd någonstans. Det är mycket säkrare att ta kontrollen själv än att bli offer för godtyckliga omorganisationer och annat som sker över ditt huvud. Egenföretagare äger sin inkomst, anställda lånar den bara.

3. Egenföretagare lägger alla ägg i samma korg.
Fråga dig själv: Hur många människor skulle behöva vända sig mot dig för att stänga av ditt inkomstflöde? För anställda räcker det oftast med en person, chefen. En företagare kan lättare diversifiera sig och få inkomster från flera håll.

4. Det är ekonomiskt stressigare att vara egenföretagare än att vara anställd.
Det som stressar människor är att inte få ekonomin att gå ihop. Det är lika för alla. Som företagare finns dock alltid chansen till det stora lyftet – och för de flesta kommer också det där lyftet som tar företagaren förbi alla anställda ekonomiskt. Det handlar bara om att lägga sin tid på rätt saker. Anställda vet exakt vad de tjänar varje månad och har både mer begränsade möjligheter att bli rika och dessutom får de sällan något stort att fira på jobbet.

5. Kunden har alltid rätt.
Som egenföretagare kan du sparka kunder som ger dig huvudvärk. En del kunder är helt enkelt inte värda att ha. Jag pratar då om oförskämda, elaka och störda människor. Som anställd däremot måste du stå ut med dem för att din chef säger det. Min erfarenhet är att de allra flesta, säkert 99% av alla människor är bra och trevliga och rättvisa men det finns ruttna ägg som du som företagare kan släppa iväg (till dina konkurrenter).

6. Det är ensamt att bli företagare.
Många anställda tror att de har ett rikt socialt liv när allt de egentligen gör är att umgås med sina medarbetare på jobbet. Det kan ju vara bra men behöver inte vara det. Det finns alltid någon irriterande typ som man stör sig på och som förstör arbetsdagarna – och som man ändå tvingas samarbeta med. Som företagare väljer du dina samarbetspartners mer som du vill – ofta andra företagare med samma driv och livsgnista som du har (och sällan ser hos anställda).

7. Det är för svårt att vara företagare.
Det finns en uppförsbacke i början för alla. Det är nya saker att lära sig, som bokföring, skatter, löner, försäkringsfrågor, marknadsföring och rutiner för allt – men det går snabbt att lära sig. Skaffa bara några bra böcker i de ämnen du behöver få mer kunskap om. Låt aldrig den initiala inlärningskurvan få dig att tappa modet och lusten så kommer du snart ut på andra sidan och undrar vad det var du var orolig över egentligen.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?