I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Har kunden alltid rätt? Naturligtvis inte!


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Har kunden alltid rätt? Nej naturligtvis inte, men som företagare ingår du i det avtalet samma sekund som du startar ditt företag. Kunder har rätt eftersom de har pengarna ditt företag behöver och därmed makten över ditt företags framtid.

Kunden har rätt för att kunden har makten - så enkelt är det

Jobbigt? - nej bra!
Det härliga med att starta ett företag och ha rätt inställning till frasen"kunden har alltid rätt" är att om du lever efter den devisen så betalar det sig. En grinig kund som egentligen har andra problem och bara vill skälla lite för att han känner sig miserabel kan du vända till att bli din bästa kund bara för att du förstod honom.

Kunden har inte alltid rätt
Som företagare måste du ha en annan inställning till vad rätt är. Ditt jobb är att göra dina kunder nöjda så att de inte bara väljer att anlita dig eller köpa dina varor - utan också prata vitt och brett med alla de känner hur väl emottagen man blir hos dig.

Kunden ska känna att han/hon har rätt
Den som inte kan le ska inte öppna en affär är ett gammalt kinesiskt ordspråk som jag gillar eftersom det säger så mycket om hur man lyckas som företagare. Tänk efter själv - visst finns det företag som du hellre handlar av. Om du tänker på de företagen så kommer du antagligen att komma fram till att de är bra att ha att göra med. De hör vad du säger. De behandlar dig som den viktiga person du är för dem. De känns som ditt enda naturliga val.

Kunden har alltid rätt är nyckeln till framgång
Tänk efter själv: Vad skulle hända om du skapade ett företag där kunden alltid har rätt? Vad skulle hända om du såg till att alla dina kunder känner att de får rätt när de kommer till dig? Kunderna skulle välla in eftersom det är så ovanligt att bli riktigt bra bemött som kund i Sverige. Vi har inte riktigt den traditionen som de har i till exempel USA, där servicen är chockerande bra.

Ibland tror jag att vi svenskar inte har tillräckligt självförtroende för att ge fantastisk service. Ibland tror jag att människor som jobbar med service känner att deras jobb är nedvärderande. Jag fattar inte varför. Det är ju fantastiskt att hjälpa andra människor och dessutom är det exakt vad som kan få ditt nya företag att sticka ut och skilja dig från konkurrenternas trista behandling av kunderna. Det blir du som tjänar pengarna som får ditt företag att blomstra - och allt bara genom att inse att kunden alltid har rätt.


Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.