Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Hur startar man eget? Här är din guide:


Den här starta eget-guiden visar dig exakt hur du ska göra för att både komma igång och att lyckas med ditt företag snabbare. För enkelhetens skull så gör vi det här i några enkla steg så du gör allt i rätt ordning. Häng med nu.

1. Plocka fram lejonet i dig och få rätt inställning till företagande

Du kommer att fixa det här. Låt dig inte förlamas av att det verkar vara SÅ MYCKET att tänka på i början. Du växer snart in i det. Snart sitter alla regler från myndigheter och måsten för att driva företag på plats. Avdramatisera krånglet och respektera svårigheterna. Och tänk på att du inte startar eget för att göra myndigheterna glada - det är dina kunder som ska bli glada över att ditt företag finns. Allt annat är bara formaliteter. Tyvärr så finns det en uppfattning i Sverige om att man lyckas som företagare om man bara kan fylla i alla blanketter på rätt sätt. Så är det INTE.

Var beredd på en uppförsbacke.
När man startar ett nytt företag gör man det alltid i motvind, det är som en naturlag. Tänk dig hur det är för ett plan som ska starta. Ett plan måste dra på allt det har för att komma upp i luften och när planet sedan är uppe så kostar det inte lika mycket bränsle som vid starten. Ställ in dig på att kämpa hårt ibland när det inte går som du vill (så är det också för etablerade företagare). Som företagare har du aldrig tråkigt. Kanske inte tryggt hela tiden, men aldrig tråkigt.

Det finns ingen räls.
Att ha företag är snarare som att orientera i skogen och ibland känns det som man tappat kompassen. Det är likadant för alla. För mig också efter tjugo år som företagare. Ge inte upp fem meter före målsnöret. Skaffa gärna ett nätverk som ger dig stöd och där du kan stötta andra när de behöver det. Tips: Du hittar dem bland andra företagare. Dina anställda, dina vänner och din familj är alldeles för rädda om din hälsa och kommer kanske att säga att du ska sluta kämpa. De förstår inte att du vill nå dina drömmar och att du inte är rädd för att färden dit kan bli lite guppig ibland med skrubbsår och mindre blessyrer på vägen mot framgång.

Alla jag känner som har startat företag har hamnat ansikte mot ansikte med sina rädslor.
För att du ska få det lättare att hantera dina rädslor vill jag gärna berätta om några smarta saker som gör det du är rädd för lättare att hantera.

1. Det är okej att tycka att det är läskigt.
Det första steget är att inte förneka dina rädslor för att kasta dig ut där i osäkerheten. Det är okej att vara lite skraj när man startar sitt företag, till och med bra eftersom det visar att du tar det på allvar. Acceptera att en viss rädsla och oro alltid kommer att vara dina kompisar under företagandet. Allt som är utvecklande och spännande är lite jobbigt först. Rädslan håller dig skärpt. Bara du inte låter den ta kommandot över vad du vill göra. Ibland sitter rädslan och oron där rakt framför dig och hånler och ibland finns den i bakhuvudet och viskar ”det här fixar du aldrig”. Dressera den. Inse och acceptera att den finns så blir den inte din chef.

2. Tänk på vad du vill ha.
När du känner den där oron snurra runt i huvudet, vänd på den och koncentrera dig på vad du vill ha istället för det du oroar dig över. Se dig själv få det det där du vill ha. Fantisera om hur det blir när du får det. Se det nya huset. Se friheten framför dig. Se hur gnällspikarna som inte trodde på dig ser ut när de fattar att de hade fel. Se dig själv göra det du gillar att göra istället för det du harvar med just nu. Sätt helt enkelt rädslan på plats genom att lyfta fram dina drömmar så du ser dem framför dig mycket starkare än osäkerheten.

3. Ändra den inre rösten.
När du hör dig själv säga att du inte är bra nog, att du inte kommer klara det – då dömer du dig själv till misslyckande. Ändra allt du hör din egen röst säga och låt istället någon du inte gillar säga samma sak till dig med sin röst. Visst blir man förbannad? Ilska är en bra motor ibland.

4. Berätta om din oro för en riktigt god vän.
Det är alltid bra att bolla med någon smart person som kan ge sin input eller bara lyssna. Om du inte har någon sån resurs i närheten finns det massor av nätverk att gå med i, där det finns precis sådana som du med samma utmaningar. Vad du än gör - gå inte till de personer som tvivlade och berättade för dig att det är vansinnigt och farligt att starta ett företag. Det är de personer du ska passa dig för mest eftersom de bara kommer med negativa saker (när du sedan är framgångsrik så har de konstigt nog glömt bort att de var så negativa).

5. Skaffa dig ett bibliotek av bra böcker att få stöd av.
Boken Rivstart finns till just för att vara en kompis som tar bort din oro och visar hur du kan göra saker snabbare och effektivare. Över 75 000 svenska företagare har startat sina företag med stöd från boken Rivstart- Gör det du också.

6. Gör det bara - och strunta i rädslan!
Jag tänker alltid så här: Vad är det jag vill och vilket är det första steget att ta för att komma dit? Sedan tar jag det lilla steget. När du tagit det första steget ställer du frågan igen: Vilket är nästa naturliga steg? Och plötsligt har du fått styrfart. Är du med? Bra. Nu har du rätt inställning för att starta ett företag.

Nu när du har kaxat till dig lite så går vi vidare till din affärsidé.


2. Din affärsidé

Vad är en affärsidé?
En affärsidé är helt enkelt vad ett företag gör men en intressantare fråga är: Vad är en bra affärsidé? Det finns oändligt många företag med dåliga affärsidéer och egentligen bara ett sätt att avgöra om en affärsidé är bra: Om du har kommit på något att sälja (en tjänst eller produkt) som tillräckligt många är beredda att betala för - då har du en bra affärsidé. Så enkelt är det.

Hur kommer man på en bra affärsidé?
Många affärsidéer kommer till av en slump. Du kanske jobbar på ett företag som ägaren vill sälja eller så blir butiken på hörnet ledig. Men det finns ett mer systematiskt sätt att komma på en bra affärsidé och här får du några tankar:

1. Leta efter möjligheter där du jobbar idag. Du vet ju vilka bristerna är och vad som kan förbättras.

2. Börja observera din omgivning. Ha med dig en anteckningsbok eller en fickbandspelare och få ner produkter och tjänster som du inte hittar idag. Notera när du inte får bra service eller när en produkt inte ger det leverantören har lovat. Kan du göra det bättre?

3. Återlansera något som har försvunnit. Finns det något som har funnits och som du och andra skulle vilja ha tillbaka i gammal eller modifierad form?

4. Skapa nytt liv åt något alldagligt. Föreställ dig perfekt service på ett område som inte har det idag. Affärsidéer behöver inte vara en produkt eller en tjänst. Det kan också vara ett nytt sätt som de behandlas på.

5. Studera trender. Det är lätt att hitta nya affärsidéer om man hänger med lite grand. TV, radio och tidningar berättar ofta om förändrade beteenden hos människor vad gäller både värderingar och nya vanor. Vad kan du skapa som fyller det nya behovet?

6. Se tillbaka på din barndom. Dina gamla hobbies och intressen kan ge dig affärsidéer eftersom du kan mycket om dem.

7. Vad hör du att folk saknar. Vi älskar att klaga och just de klagomål du hör kan vara fröet till din affärsidé.

8. Läs om och studera så många saker som möjligt om den bransch du vill verka inom. Med kunskapen kommer idéerna och luckorna som du kan fylla mycket tydligare.

9. Studera även besläktade branscher för att se om något andra gör kan tillföras det område du vill verka inom. Många affärsidéer som betraktas som ny är egentligen en blandning från två branscher.

10. Prata med människor inom den bransch du vill verka och hör vad som funkar och vad som inte funkar. Du kanske kan få tag i en person som driver ett företag i en annan del av landet och som därmed inte känner konkurrens från dig. Den information du får kan göra att ditt företag till och med fungerar bättre än redan etablerade.
Hitta en bra affärsidé som fungerar för dig.


Det som är viktigt när du bestämmer dig för en affärsidé är att först kolla att det du tänker sälja går att sälja där du tänker sälja det: Öppna inte en butik för att lokal råkar bli ledig. Starta inte ett företag baserat på en idé om vad du skulle tycka var kul – det är kunderna som ska tycka om det mest, inte du. DU startar egentligen inte ett företag för din skull – du startar det för kundernas skull. Om kunderna gillar ditt företag kommer det att fungera.

Ok, nu har du din affärsidé klar - nästa steg är lite pyssligare och kanske tråkigare men ändå viktigt. Du har några planer att göra - om inte annat så för att få lite bättre koll på var du är och vart du ska.


3. Planera företagsstarten

Gör en affärsplan
Många enmansföretagare och personer med planer på att starta eget (kanske du) blir trötta bara av tanken på att göra en affärsplan. Det känns meningslöst att sitta och skriva ner allt det du redan har i huvudet. Men det är faktiskt smart att göra en affärsplan. Meningen med den är att tvinga dig att tänka igenom olika saker med ditt framtida företag för att se om din idé håller.

Affärsplanens jobb är helt enkelt ett sätt att översätta dina rosenskimrande drömmar (som är de viktigaste av allt) till siffror och ord på papper så att du kan få en realistisk uppfattning om det kommer fungera. Du kan också behöva en affärsplan för att visa banken vad dina drömmar handlar om. Att du vill öppna ett café är ju roligt för dig, men om det inte finns andra tankar än en ljuv tillvaro i cafévärlden så är det stor risk att du misslyckas med ditt företagande. Se därför affärsplanen som en lite jobbig kompis som tvingar dig att svara på de där frågorna du egentligen innerst inne vet att du behöver ha svar på men som du i din iver att få igång företaget inte vill kännas vid just nu.

En del frågor i en affärsplan kan kännas lite löjliga att besvara. Du kanske inte har en aning om hur mycket du kan dra in till företaget första året, men det är också svaret på den frågan. Och om du inte kan svara på den är det smart att försöka ta reda på vad du kan tänkas dra in. Man kan väl säga att affärsplanen är något du gör nu, istället för att få en kalldusch senare.
Lär dig mer om hur du gör en enkel affärsplan så du inte slösar bort massor av tid på att leka kontor.

Gör en marknadsplan
Till skillnad från affärsplanen så fokuserar marknadsplanen på kunderna. Marknadsplanen behöver inte nödvändigtvis uttryckas i siffror utan vara mer strategisk. Ibland kan det kännas lite löjligt att göra såna här stora saker som litet företag men hela idén är att du ska tvingas få ner saker på papper som du annars inte kommer att tänka på. När du måste tänka över vissa saker så kommer de mer naturligt med i din företagsstart och du slipper onödiga överraskningar.



4. Pengarna

Gör en startbudget
Många gör starta egetbudgetar som är mycket krångligare än de behöver vara. Egentligen så är en starta eget budget till för att se vad du behöver ha för pengar tillgängliga för att ditt företag inte ska gå åt skogen. Är du med? Du får alltså reda på hur mycket pengar du behöver för att hålla igång företaget till kunderna börjar betala för det du säljer. Det är verkligen en bra huvudkudde under den första tiden som företagare.

En startbudget innehåller både alla kostnader du har för att dra igång ditt företag och kostnader för att driva företaget några månader utan intäkter. Det är viktigt att du lägger på lite extra eftersom det alltid kommer merkostnader för saker du inte tänkt på.

Läs mer om att göra en budget för att starta eget


Banklån till att starta eget
Om du tänker låna pengar i en bank så är det viktigt att du förbereder dig. Banker lånar inte ut riskkapital. Banker vill vara 100 %, eller ännu hellre 150 % säkra på att du kommer betala tillbaka det du lånat och att de tjänar pengar på det samtidigt. Banken kommer vilja ha goda säkerheter, t. ex inteckning i din bostad, värdepapper, borgen. De kommer också att värdera dig som person och titta väldigt nära på din affärsidé. Börja med att gå till din egen bank, men nöj dig inte med det. Undersök många bankers villkor innan du bestämmer dig. Det är lätt att känna sig liten i kontakter med banken men håll huvudet högt och var kaxig. Kom ihåg att de inte lånar ut pengar för att vara snäll mot dig. De gör det för att tjäna pengar och de kommer kräva att du betalar i tid vare sig ditt företag går bra eller inte.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Om du ska låna pengar - var formell hos banken. Bankpersonal har betalt för att vara trista typer som analyserar dig och framför allt din affärsplan på ett torrt och krasst sätt. Man börjar inte jobba på bank för att man är en entreprenörstyp – man gör det för att man gillar ordning och reda. Det är som med lärare. Vad de än säger så gillar de att uppfostra eleverna till bin i den stora kupan – och det är av det enkla skälet att de själva är (och alltid själva har varit) bin i den stora kupan.

Frågor de kan ställa på banken:
Vad händer om…
  • ...ni inte säljer lika mycket som ni tror?
  • ...du blir sjuk?
  • ...kunderna inte betalar?
  • ...leverantörerna inte ger några krediter?
  • ...en stor kund byter leverantör?

  • Om du får sådana här frågor har du träffat på en bra bank som hjälper dig i ditt företagande. Dessvärre kan du inte räkna med att bankens personal är så engagerade. Ofta är de liksom de flesta människor ganska rädda för att göra fel. De gör det mesta med mallar och ditt jobb är därför att inte missa en enda liten detalj som kan göra dem oroliga när de sitter i möte med det underlag de har fått från dig.

    Kom till bankmötet:
  • Med telefonnummer till referenser de kan ringa.
  • Med en tydlig affärsplan som du kan utan och innan.
  • Med en marknadsplan som du kan utan och innan.
  • Med en investeringsplan.
  • Med en startbudget.
  • Med tydliga skäl till varför de ska tro att just du kommer klara det här.
  • Med samarbetsplaner med andra.
  • Med säkerheter för lånet.
  • Med framtidsplaner för det närmaste året.
  • Hel, ren och proper.


  • Starta eget bidrag
    Starta eget bidrag är ett stöd som ges till arbetslösa som inte kan få ett arbete och som bedöms ha förutsättningar för att starta ett eget företag. Egentligen heter det inte starta eget bidrag utan stöd till start av näringsverksamhet.
    Läs mer om hur du får starta eget-bidrag

    Pengar genom riskkapitalister
    En affärsängel är en privatperson som satsar kapital och kunskap i onoterade företag. Affärsängelns mål är att utveckla företaget så att det blir intressant för riskkapitalbolag och andra köpare. Ofta undviker affärsänglarna att marknadsföra sin existens. De riskerar annars att bli överhopade av förfrågningar. Därför sker ofta kontakten genom olika typer av personliga eller formella nätverk.
    Läs mer om att få riskkapital

    Övriga lästips
    Läs mer om att finansiera företagsstarten


    5. Hitta på ett namn och registrera företaget

    Vad ska ditt företag heta?
    Det är bra att fundera länge över ditt företagsnamn och att redan nu ha kunderna i tankarna. Är du smart kan du nämligen slå två flugor i en smäll om du låter kunderna få en inblick i vad de kan få som kund till ditt företag redan i namnet.

    Hitta på ett namn som ger kunderna idéer
    I företagsnamnet har du en direkt chans att berätta vad det är du kan göra för dina kunder. Det är därför en bra början att fundera på just frågan: Vad är det du vill att dina kunder ska förknippa ditt företag med? Är det att företaget är snabbt, nära kunden rent geografiskt, roligt, unikt, erfaret, tillförlitligt, trendigt, ärligt eller något annat.
    Fråga dig hur ditt namn kommer att låta i telefon, i radio, hur det kommer att se ut på brevpappret, i annonserna och på andra ställen.

    Bra förslag på företagsnamn gör det här:
    • Understryker din konkurrenskraft (Din nisch).
    • Får kundernas intresse att väckas.
    • Representerar det du representerar.
    • Blandar inte ihop dig med något annat företag.
    • Säljer sig självt utan förklaring.
    • Har en positiv klang.
    • Är optimistiskt.
    • Attraherar de kunder du vill ha.

    Välj bolagsform
    Enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag? Det finns fördelar och nackdelar med alla och du kan läsa mer om vilken företagsform som passar dig bäst här

    Registrera ditt företag
    När du registrerar ditt företag så gör du det på sajten verksamt

    En liten varning:
    Jag har ingen respekt för statliga myndigheters tips och råd till företagare annat än de rent tekniska om vad du måste göra för att tillfredsställa statens krav på företagare. Skälet till det är att de inte har en aning om vad det innebär att driva ett litet företag och därför är deras sajt pepprad med floskler och klämkäcka tillrop om hur det är att vara företagare - ofta är tipsen hämtade från källor som arbetar med internationella företag.


    6. Bokföring

    Många småföretagare hatar bokföring och får problem när de inte sköter den ordentligt. Men nu ska du få några superenkla tips som hjälper dig att hantera din bokföring när du startat företaget.

    1. Samla alla fakturor och kvitton efter datum i pärmar.
    2. Registrera dem i en grundbok och en huvudbok.
    3. Sammanställ resultatet i resultaträkning och balansräkning.
    4. Gör bokslut.

    Grundbok
    Grundbokföring innebär att alla affärshändelser ska skrivas ned löpande i kronologisk ordning. Kontanta in- och utbetalningar ska antecknas varje dag, övriga så snart som möjligt men senast i slutet av nästkommande månad. För varje post ska det finnas datum, verifikationsnummer och belopp på debet- och kreditkonton.

    Huvudbok
    I huvudboken sorteras affärshändelserna. Alla liknande händelser samlas på samma konto. Om du använder dator (Vilket du bör göra) sker huvudbokföringen automatiskt när du registrerar i grundboken eller direkt från verifikationerna.

    Resultaträkning
    Resultaträkningen är en sammanställning av företagets kostnader och Intäkter. När du är klar med bokföringen kan du jämföra resultatet med den budget du gjort för perioden.

    Balansräkning
    Balansräkningen är en förteckning över företagets tillgångar och skulder. Summan av alla tillgångar ska vara lika med summan av alla skulder och det egna kapitalet (i förekommande fall). Balansrapporten hjälper dig att följa upp likviditeten i ditt företag.

    Bokslut
    Bokslutets jobb är att visa hur företaget gått under året och var det befinner sig vid räkenskapsårets slut. Om du har fler än 10 anställda och/eller tillgångar över 24 miljoner kronor ska du dessutom göra en årsredovisning, som skickas in till PRV.


    7. Sätt igång och sälj - eller gå under

    Försäljning är vad som får ett företag att leva
    Äntligen är vi framme vid mitt favoritämne och faktiskt det som du kommer att ägna dig mest åt i ditt företag, nämligen att sälja. Pengar är alla företags livsblod. Utan pengar dör ditt företag och du får gå tillbaka in i någon annans plan igen. Jag ser samma misstag bland nyföretagare gång på gång - de har ingen plan för hur de ska nå sina kunder och hur de ska visa att de är bättre än alla andra. Och resultatet blir att ungefär hälften av alla företag som startar idag går omkull inom två år. Det är så synd. Här har vi en person som har tagit det modiga steget bort från tryggheten och ut till möjligheterna - och så glömmer han/hon att tänka på kunderna.

    Hörde du skräckfilmmusiken till det jag just sa?
    Bra, för att sälja är samma sak som att vara företagare. Man kan inte lita på att kunderna kommer av sig själva. Man kan inte lita på att människor kommer att förstå att ditt erbjudande är fantastiskt. Man måste tala om det på olika sätt.


    8. Till sist några ord på vägen

    Du kommer ibland få jobba både på kvällar och helger för att få det att fungera. Du kan inte ha särskilt många fler hobbies än ditt företag och du måste ha en omgivning som gillar det du gör lika mycket som du gör det. Företagandet kan slita på dina relationer till dina vänner och din familj. Går det bra så är det ju inget att prata om. Då har du orken kvar till din omgivning Går det mindre bra måste du jobba hårdare. Så är det bara. Och till slut kan det bli värt priset.

    Här kommer 20 punkter som kommer att hjälpa dig i ditt företagande:

    1. Försök att skaffa beställningar innan du startar. Det ger dig både trygghet och självförtroende. Smyg igång företaget om du kan göra det.

    2. Väx organiskt. Se till att företagets affärer är större än administrationen. Börja med att skaffa affärerna och lös problemet med att leverera efter hand istället för tvärtom.

    3. Jaga de fasta kostnaderna. Alla kostnader som är lika höga oberoende av din försäljning är fasta kostnader. Exempel på fasta kostnader är hyra, löner, leasing och lånekostnader.

    4. Jobba aldrig en längre tid med någon eller något som ger dig huvudvärk eller ont i magen. Det gäller även kunder. En kund som bara ger dig besvär utan anledning är inget att ha. Det måste vara roligt att jobba annars är det ingen mening.

    5. Lär dig säga "nej nu stänger vi butiken" för idag. Stäng av jobbet hemma så gott du kan.

    6. Skapa en plan för om det värsta skulle inträffa - om du förlorar din största kund eller att du blir sjuk eller om något annat händer som påverkar ditt företag. Gör planen och lägg den ifrån dig. Då vet du att du har den och vad du ska göra om det händer som inte får hända. Bara tanken på att du har planen skapar en bättre tillvaro för dig.

    7. Ta ledigt när du kan och gör något du tycker om som inte har med företaget att göra. Gör det inte för sent. När du känner att allt står dig upp i halsen har det redan gått för långt.

    8. När det går bra ekonomiskt, håll det för dig själv eller inom familjen. Dina vänner kan förändras till personer du inte känner igen och det kommer du inte att vilja se. Människor som inte är egna företagare tror att den order på 100.000 som du just fått och stolt berättar om över lördagsmiddagen är samma sak som 100.000 ner i fickan för dig. De kan inte förstå företagandets villkor och det kan du inte begära att de ska göra heller.

    9. Håll alltid ögonen öppna på vad som händer i branschen och vad konkurrenterna gör. En hälsosam förföljelsemani, eller omvärldsbevakning, är bra för ditt företag och ger dig färre negativa överraskningar.

    10. Undvik att drunkna i administration genom att helst bara ta i ett papper en enda gång och - åtgärda - arkivera eller kasta det.

    11. Skapa ett belöningssystem för dig själv för att motivera dig att sätta igång med din marknadsföring och försäljning. Vad är det du helst vill ha? Är det en weekend med din partner på något trevligt ställe? Är det en golfresa? Det kan vara mycket. Sätt dina personliga mål och bestäm dig för en belöning när du når dit.

    12. Tänk ordentligt på vad som skiljer ditt företag från andra. Varför ska kunderna köpa just från er? Inget luddludd här. Inget: "Vi är serviceinriktade, förtroendeingivande, snälla och trevliga." Var konkret. Vad får av ditt företag som de inte får från andra?

    13. Gör dig av med negativa människor i ditt liv. Det kan vara svårt om du är gift med dem men generellt ska du omge dig med människor som är stöttande och varma. Negativa personer förgiftar din värld, de river ner de bygger inte. De kan dra ner dig snabbare än du kan lyfta upp dem.

    14. Tänk stort. För att du just nu råkar ha ett företag där du är själv betyder inte att du inte kan tänka stort och vinna stort.

    15. Lär dig att alltid utvärdera händelser. Positiva som negativa. Vad kan göras bättre. Vad hände.

    16. Sluta "försöka" göra saker. Antingen gör du saker eller så gör du dem inte. Lura inte dig själv.

    17. Tänk långsiktigt. Ha i fokus att hålla kunden kvar i tjugo år.

    18. Ha förtroende för din idé. Om du har det får andra det också.

    19. Sätt ett mål för det här året. Skriv ner det på baksidan av ditt visitkort och ha det i fickan.

    20. Bli en kunskapsresurs på Internet. Lägg ut information som hjälper dina besökare att bli bättre på ditt område. Är det bra information kommer de berätta det för sina vänner och resultatet kommer snart att plinga till i din kassa.


    Till sist - viktiga storsäljande böcker för blivande företagare:
    Här är några länkar till de bästa böckerna för dig som ska starta eget. De går direkt till förlagets bokhandel så att du får bästa pris direkt. Ofta mer än hundra kronor i rabatt per bok.
    Läs dem så du slipper göra farliga misstag:

    ☑️ Rivstart är boken för dig som vill ha hela bilden av hur man kommer igång säkert.

    ☑️ 5-minutersmarknadsföraren visar hur du kan marknadsföra och börja sälja direkt första dagen.

    ☑️ Affärsidéer för dig är boken för dig som vill hitta en bra idé och få luft under vingarna snabbt.

    ☑️ Enkel ekonomi för småföretagare förklarar allt ekonomiskt så att vem som helst (till och med jag) förstår det.

    ☑️ 444 smarta tips för dig som säljer tjänster är den ovärderliga guiden för alla som säljer sin kunskap och tid

    ☑️ 345 smarta sätt att hitta nya kunder är den perfekta handboken för dig i jakten på kunder.

    Missa inte de här böckerna. De ger dig genvägarna du behöver ...

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se