I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att förbättra din kundservice


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Hur har du det med kundservicen egentligen? Har den blivit ett slags "Det tar jag hand om när jag har tid"-problem. Risken är att om du inte bryr dig om kundservicen nu, idag, så kan du snart ha all tid i världen att göra det. Det här är ett område som det ofta inte finns några riktlinjer för på mindre företag. På större företag är det ännu värre. Där har de riktlinjer men inget intresse av att följa dem. Testa dig med våra 10 frågor. Kan du svara JA på 8 av 10 frågor så behöver du antagligen inte läsa mer på den här webbplatsen.


1. Har du regelbunden kontakt med dina kunder?
Följ upp efter varje affär. Se till så att det inte finns frågetecken kring er uppgörelse. Se till så att kunden känner sig trygg med att vara din kund. Fråga kunderna om de vill att du ska påminna dem om uppdateringar på din hemsida, erbjud dem ditt nyhetsbrev som en länk mellan er.


2. Har du skapat en s.k. fokusgrupp?
Bjud in 10 av dina mest lojala kunder till träffar under trevliga former där du har chansen att få en tydligare bild av vad ditt företag anses stå för. Din fokusgrupp kommer att ge dig idéer om hur du ska göra för att förbättra ditt företag. Betala deltagarna, ge dem gratisprodukter eller en middag för besväret.


3. Är det lätt för dina kunder att nå dig?
Gör det lätt för kunderna att komma till tals på så många sätt du kan komma på. Mail, telefon, fax, brev, personliga möten.


4. Är det löjligt enkelt att hitta på din webbsida?
Gör det så enkelt att till och med en vuxen klarar av det. Ha en sida där du lägger in svar på de absolut vanligaste frågorna som kunderna brukar ha. Uppmuntra dina kunder att komma med fler frågor.


5. Tar du hand om klagomål direkt när de kommer, på ett ansvarsfullt sätt?
Besvara alla mail, telefonsamtal, fax och all annan kommunikation inom en bestämd tid. Se till så att alla på ditt företag tar personligt ansvar för fel som uppkommit även om det är andra som gjort dem. Se till så att ni i företaget håller tätt utåt och lös problemen inåt.


7. Vet dina anställda om hur du vill att er kundservice ska skötas?
Se till så att alla anställda vet vilka regler som gäller och att de hålls, utvärderas och görs starkare.


8. Ger du alltid dina kunder lite mer än de förväntar sig?
Ge dina mest lojala kunder gåvor. Ge nya kunder något mer än det de köpt och ge dem det efter köpet, inte med köpet. Visa dina kunder att du uppskattar att de valt ditt företag. Visa dem att de valt rätt företag.


9. Får dina kunder den respekt de är värda?
Var artig mot dina kunder. Tacka dem så ofta du kan. I många butiker har de inte lärt sig de enklaste koder: Om en kund får växel tillbaka och säger "tack", då säger man "tack" tillbaka, inte "varsågod". Om någon ringer ditt företag bara för att få en upplysning - betraktar du den personen som en som stör dig? Vad skulle dina anställda svara på samma fråga?


10. Bygger du för framtiden?
Du har hört det förut. Affärer är Relationer. Tar du fasta på det och bygger relationer? Tar du kunderna på lunch ibland, även när du vet att de inte är benägna att köpa just nu? Bjuder du in kunder och möjliga kunder till ditt företag och visar vad det ni gör handlar om? Att bjuda in kunderna är att visa dem hur viktiga de är för ditt företag.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.