I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 sätt för företag att hänga med i förändringar

Jag är helt paranoid när det gäller mitt företag. Det finns checklistor för om det värsta skulle inträffa, nya leverantörer att kontakta om de gamla inte sköter sig eller försvinner. Jag tar backuper på allt och ser till att ha dubbla system för sajterna – jag har järnkoll på det mesta och pratar också med alla kunder om att de ska ha det. Det finns onekligen farliga och oönskade förändringar och/eller katastrofer som kan inträffa för alla företag. Din nya produkt säljer inte som du vill. Din närmaste konkurrent flyttar fram sina placeringar när de kommer på något smart som du inte kommit på. En nyckelperson säger upp sig och sticker från jobbet samma dag. Allt sånt här är vanligt och det mesta går att fixa med en bra plan.

Sa du att du inte har tid med sånt?

OK, men om jag kan visa dig ett snabbt sätt att planera för oförutsedda händelser – lyssnar du då?

Här kommer det i alla fall:
Använd lunchen. Ta några trovärdiga personer med dig och brainstorma fram varenda katastrof och hot du kan komma på mot ditt företag. Skapa en lista. Välj ut två läskiga scenarion och dela ut dem till dina lunchkompisar, så att de kan fundera över lösningarna till dem under en vecka tills ni möts över en lunch igen. Gör så här tills det inte finns fler tänkbara problem, katastrofer och hot på listan och tills du skapat lösningar för allt. Sätt sedan igång och lös de problem som du kan ta hand om redan nu. Om du är rädd för att din sajt ska krascha – ordna ett backupsystem som fungerar. Om du är orolig över att en nyckelperson ska sluta – se till att någon annan lär sig hans/hennes jobb o.s.v.

Det gäller för dig att ha koll
Varje gång jag sätter igång mobiltelefonen, så kommer en meddelandetext upp. Det står: ”Var beredd på förändring”. Det är den viktigaste påminnelsen jag får varje dag. Den allsmäktiga marknaden är bångstyrig och lynnig. Helt plötsligt kan du få en konkurrent med en hajpad produkt som får all uppmärksamhet eller så vaknar du en dag och din produkt har blivit omodern – och du fattar ingenting. Vet du vad dina konkurrenter sitter och gör just nu? Är du ett hot, så letar de efter sätt att plocka bort dig från marknaden – och räkna kallt med att de sitter och funderar på det just nu.


Sju saker du ska tänka på för att få bättre koll

1. Att aktivt lyssna på vad kunderna säger snarare än att bara hoppas på det bästa och lita på att dina bästa kunder kommer fortsätta vara dina bästa kunder även i framtiden, ökar din effektivitet.

2. Att vara vaksam på vad som är på väg att hända i din bransch och vad som händer hos dem du är beroende av och dina intressenter trimmar dig. Ha koll på din omgivning. Läs branschtidningarna och besök dina konkurrenters sajter kontinuerligt.

3. Håll dig nära dina konkurrenter och samarbeta helst, men om det inte går – se till att du vet allt om vad de gör. Klipp ut deras annonser, läs deras material, besök dem på mässorna och lägg in en pressbevakning på dem. Håll koll, helt enkelt.

4. Se till att du står för förändringen snarare än att du tvingas reagera på den. Att alltid försöka och sträva efter att hålla dig före konkurrenter och kunder är att börja springa istället för att lunka i rulltrappan.

5. Att vara beredd på förändring betyder också att du gör dig så lite beroende av dina leverantörer som möjligt. De ska inte kunna ställa samma krav på dig som du på dem. Håll alltid ögonen öppna efter nya leverantörer. Leta alltid efter en bättre deal.

6. Upprätta genast en plan som gör dig förberedd på förändringar som rör din känsligaste punkt, det du vet är din svaghet. Den här planen gör dig beredd på vad du ska göra och det skapar handlingskraft. Om en produkt som dina återförsäljare gillar mer dyker upp och om din leverantör höjer priserna eller ändrar på saker och ting, vad kommer du göra att då?

7. Tänk – och tänk ordentligt på vad du kan erbjuda kunderna som dina konkurrenter inte kan erbjuda. Vad kan du erbjuda i framtiden? Vad kan du ta fram som chockar kunderna och konkurrenterna?

Öva nu på det här och glöm inte att titta över axeln med jämna mellanrum. Jag är säker på att det prasslade i buskarna där borta...

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.