I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

3 sätt att diversifiera och bredda ditt företag

En del människor vaknar kallsvettiga på natten och har drömt om mördare som jagar dem med kniv på en mörk skogsstig. Löjlig mardröm, tycker jag. Om du ska ge mig en riktig mardröm, så berätta då för mig om ett företag som har litat för länge på en och samma produkt och om hur utvecklingen är på väg att springa förbi dem – utan att de märker något – och allt är mitt fel!

Är ditt företag med i den mardrömmen? I så fall är det dags att ta dig själv i kragen och börja agera för att du inte ska tyna bort.

Diversifiering, att sprida ut äggen i olika korgar, är ett bra råd på många sätt eftersom det finns så mycket osäkerhetsfaktorer i affärsvärlden. Trender kommer och går snabbt – efterfrågan skiftar ännu snabbare. Produkter blir omoderna på grund av (eller tack vare) att ny teknologi eller nya produkter och tjänster dyker upp som också är mycket bättre än de gamla.

Åter till mardrömmen. Att lägga hela ditt företags framtid på en enda het inkomstbringande produkt idag kan ge dig massor av pengar nu, men vad händer när den försvinner? Det finns massor av exempel på företag som först fått full fart med en produkt och sedan kört rakt in i väggen på grund av att tiderna förändras och behoven med dem. Vad händer när din produkt kallnar och du inte har några nya inkomstbringande ersättare? Där har vi en verklig mardröm!


Det finns i princip tre sätt att diversifiera ditt företag:

1. Du kan ta fram en ny produkt eller tjänst som är relaterad till det du säljer och som riktar sig till samma marknad.
Det här ger kunderna fler valmöjligheter. De kan välja på fler färger, smaker, stilar eller en helt ny version av det du säljer. En ny produkt/tjänst drar också till sig nya kunder som kanske inte har gillat din grundprodukt, men som gillar ditt nya utbud. Du kan också börja se bredare på kundernas hela process och undersöka om du kan fylla flera platser hos kunderna och få in en större del av hela affären. Här gäller det att kunna förse kunderna med en helhetslösning och det kräver ju mer kunskap i ditt företag. Risken är att du missar chansen att jobba med andra experter som du vill ska jobba med dig och ge dig andra jobb – inte börja konkurrera med dig. En annan risk är att om trenderna viker för det du säljer, så gör den antagligen det också för hela ditt erbjudande. Fördelarna med att expandera ”vertikalt” på det här sättet är att det ger stora möjligheter på en stark marknad.

2. Du kan utöka marknaden för det du säljer nu
Det här kan du göra när du känner en mättnad på marknaden. Att hitta en ny marknad för det du säljer skapar nya intäkter. Du kan ta fram billigare (eller mer exklusiva) varianter av det du säljer nu och på så sätt hitta nya kundgrupper. Du kan också koncentrera dig på nya regioner i landet eller ta ditt företag till en marknad utanför Sverige.

3. Du kan ta fram helt nya produkter/tjänster för en helt ny marknad
Det är en kombination av de två första varianterna av diversifiering. Du gör det kanske genom att starta ett företag till. Det här är smart att göra om du redan från början har ett stort kundregister och ser att de kunder du har också har behov av andra saker som inte riktigt passar i det företag du har nu, men som med dina kunskaper kan översättas direkt till det nya området. Faran här är att du förlorar fokus, särskilt om du ska driva två företag som inte direkt är relaterade till varandra. Det är svårt nog att koncentrera sig på ett företag. Lösningen kan vara att du hittar en person som kan hantera det andra företaget åt dig.


Är diversifiering något för dig?
Det finns inget enkelt svar på om du ska lägga tid på diversifiering eller inte. Det beror helt på vem du är och vad du vill. Här är de sju frågorna som du ska ställa dig själv:

1. Varför tänker jag på att diversifiera – vilka möjligheter har jag sett?
2. Har jag de nödvändiga kunskaperna för nästa steg?
3. Är det nya området i synk med konjunkturen?
4. Kan det nya området hjälpa mitt företag att bli mindre konjunkturkänsligt?
5. Kommer det nya området att sprida mina risker eller öka dem?
6. Kommer det nya området kräva mina krafter i en sån omfattning att det gamla området blir lidande?
7. Är de nya möjligheterna så stora att riskerna är värda att ta?

När du har besvarat de här frågorna och fortfarande känner att diversifiering är en del av svaret på ditt växande – ta då ett första steg med hjälp av en marknadsundersökning.

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.