I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

7 tips för att få nya kunder


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att hitta nya kunder är en ständig utmaning för de allra flesta, och en process som dessutom kostar både tid och pengar. Så hur gör vi för att säkra en konstant ström av kunder, som dessutom väljer att köpa av oss även i framtiden? Här är några tips som hjälper dig att lyckas!

Definiera din drömkund.
Vilka behov eller problem har han eller hon? Hur kan det du säljer hjälpa? Var finns målgruppen? Ju mer specifik du är, desto lättare blir det att hitta och nå fram till dina kunder, och desto större är sannolikheten att de faktiskt köper av dig.

Syns på rätt ställen.

Se till att vara där din målgrupp är, och gör sådant du ännu inte har gjort: gå på nätverksträffar och branschmöten, ge egna workshops, var aktiv på sociala media, tala på konferenser... Du bygger din trovärdighet samtidigt som du kommer i direktkontakt med potentiella kunder.

Gör det lätt att prova.

Ta bort alla "riskmoment" - ge ett prova-på-erbjudande till låg eller ingen kostnad. Bind inte upp kunderna, utan låt dem testa under en begränsad tid eller ett begränsat antal gånger. Kompensera om de inte blir nöjda.

Från test till kund.
Öka chanserna för fortsatt business: ge dina prova-på-kunder ett attraktivt erbjudande som gör att de handlar igen. "Köp fem, få den sjätte gratis", "20 % rabatt på alla dina köp under de kommande 12 månaderna"...

Bygg samarbeten.
Hitta etablerade företag som delar din målgrupp och som erbjuder kompletterande tjänster/produkter. Gör gemensamma utskick, skapa events tillsammans... Fyll på din kunddatabas med de nya kontakterna och låt dem prova på din produkt/tjänst.

Be om hjälp...
Be dina kontakter om referenser: förklara vilken typ av kunder du söker och fråga om de känner någon sådan som kan behöva din hjälp. Jobba med "ambassadörer" - trovärdiga personer i ditt nätverk som, när det passar, kan lägga in ett gott ord för dig. Belöna dina hjälpare!

... och hjälp tillbaks!

Erbjud gratis rådgivning eller problemlösning. Ge input i bloggar och bidra på sajter som är relevanta för dig och dina kunder. Kort sagt: var hjälpsam när du kan! Att göra gott är gott i sig, men bidrar samtidigt till att bygga ditt varumärke och konkretisera hur du jobbar.


Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer på www.createbusiness.se[/F]


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?