I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så skapar ditt företag succé på Instagram


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att Instagram är ett socialt media som är väl värt för företag att investera i är sedan en tid tillbaka känt. Under förra året fördubblades antalet svenska användare på Instagram från 15 – 28 procent. Men hur gör man egentligen för att lyckas med sin närvaro? Vi tog kontakt med Sandra som driver den nystartade webbutiken Interiorforyou.se. På kort tid har företagets Instagramkonto gått till att ha över 73 000 följare!

Allt började med att Sandra ville dela med sig av inspirerande inredningsbilder och skilja dessa från sina privata bilder. Ett val som visat sig vara framgångsrikt. Nu når hennes nyöppnade butik flera tusen personer på Instagram. Hur gör man egentligen för att lyckas få så många följare? En svår fråga enligt Sandra men hon tror sig veta svaret.

- Jag har varit aktiv genom att lägga ut bilder och antagligen på sådant som många personer gillar. Flertalet av mina följare har tipsat om mitt konto, vilket ger en enorm spridningseffekt. När man kommit upp i ett visst antal följare så går det fortare och fortare att få nya. Fler gillar och kommenterar vilket gör att nya personer får syn på kontot, berättar Sandra.

Förutom känslan för att lägga ut ”rätt” bilder har Sandra även haft olika tävlingar på sitt konto vilket har gett en viss spridningseffekt. Succén på Instagram är en kombination av ett genuint intresse för inredning som lyser igenom på varje bild samt det personliga engagemanget Sandra lägger ner på sin närvaro. Det bästa sättet är ändå att testa sig fram, lägg upp olika sorters bilder och utvärdera sedan vilken typ som ger mest engagemang.

”På bara några sekunder så får man fram en bild som når flera tusentals människor.”


Fördelen med Instagram är att det är ett sådant snabbt och enkelt media.

- På bara några sekunder sprider man en bild som når ut till tusentals människor. Responsen är omedelbar, säger Sandra.

Tre råd för hur du lyckas:


1. Uppdatera i lagom mängd, inte för mycket och inte för lite. 1-2 bilder om dagen.

2. Kvaliteten är det viktiga. Det finns filter som man kan använda sig av för att få bättre känsla i bilderna men låt det inte gå överstyr.


3. Hashtags, använd inte för många, mellan 5-10 st är en okej mängd.

Se efter vilka hashtags som är populära på Instagram på Tags For Likes. Om någon passar in på er bild kan de vara bra att använda för att nå ut till fler följare och potentiella kunder.

Malene Falk | Malenefalk.se
malene@malenefalk.se | 0708-729505


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?