I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sälja genom struntprat eller sanning?


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

När vi ska ut och sälja våra produkter eller tjänster så kan en osäkerhet plötsligt slå till. Vi hoppas på ny business men vågar inte tro att vi grejar det. I det läget är det lätt hänt att struntpratet tar över: vi blåser upp oss själva och blir någon annan - så pass att vi faktiskt minskar våra chanser att lyckas. Här är fem vanliga tabbar vi bör undvika.

Här presenterar Sanna Koritz, Driftigs skribent inom försäljning, vad det är du ska undvika när du har ett kundmöte. Hon kommer även med tips på vad du kan göra istället.

Jag vet allt! Kunden ställer en fråga som du inte kan svaret på. Du vill inte framstå som inkompetent - så du babblar fram ett svar som känns både svajigt och ogrundat.

Mitt tips:
Strunta i prestigen! Ingen kan allt och kunden märker när du höftar. Be om att få återkomma när du kollat upp det kunden söker.

Jag blir vi. Små företag möter ibland visst motstånd. Kan man verkligen leverera det man säger? Vad händer med ett uppdrag om man blir sjuk och företaget står still? För att framstå som större börjar man tala i vi-form - även om företaget faktiskt bara består av en själv.

Mitt tips: Stå för den du är! Lyft fram fördelarna med småskaligheten: personlig service, tillgänglighet, flexibilitet...

Passar för alla. Kunden behöver en viss produktfunktion eller personkompetens. Du lovar och lovar - fastän du innerst inne vet att du inte kan leverera allt det kunden önskar.

Mitt tips: Var tydlig med vad kunden kan förvänta sig. Och tala om ifall du tror att du och ditt företag inte är rätt för uppdraget. Du skapar goodwill och slipper sömnlösa nätter och en taskig referens.

Välj mig! Du vet att kunden väljer mellan dig och en konkurrent. Du börjar göra jämförelser med konkurrenten för att påvisa dina egna styrkor.

Mitt tips: Tala för dig själv och låt dina konkurrenter göra detsamma. Dina jämförelser riskerar att likna skitsnack. Du framstår som en desperat och inte-så-trevlig person.

Låtsaskunder. Ditt företag är nystartat och har inga tidigare kunder. När prospektet frågar om referenser mumlar du att "Det ska vi nog ordna". Ett löfte som du inte kommer att kunna hålla.

Mitt tips: Säg som det är. Erbjud andra referenser, som tidigare arbetsgivare eller kollegor. Och var tydlig med att du kommer att göra allt för att detta ska bli din första - och mycket nöjda - kund! Det är din person, din kompetens och dina värderingar som skapar ditt företag och som bygger ditt varumärke.

Lita på att du räcker till. Och gör det bästa av allt det som faktiskt är du!

Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17



Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?