I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sex fällor att undvika i säljarbetet


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Oftast jobbar vi på i vardagen och hinner inte fundera så mycket på om vi har rätt riktning eller styrfart. Viktigt är att ibland sätta oss ner och ta tempen på säljarbetet. Vad behöver göras, förändras eller vässas? Här får du tips på sex vanliga fällor du ska undvika i säljarbetet.

1. Du har ”fel” kunder!

När vi startar företaget är vi så ivriga att få kunder överhuvudtaget, att vi säljer hej vilt. Efter några år kan dessa kunder ha upphört att vara både utvecklande eller lönsamma, kanske kostar de mer än de smakar? Gör en lista över dina favoritkunder och prioritera – de som kommer längst ned kanske du kan ge till någon kollega i branschen som tar hand om dem på bästa sätt. Ibland ska man skiljas som vänner. Det är helt ok!

2. Du vågar inte ta nya kontakter!
Nykundsbearbetning är viktigt för att kunna utveckla och utvecklas, både vad gäller ditt erbjudande, du själv eller din lönsamhet. Om du fortsätter med gamla olönsamma kontakter, kommer du aldrig vidare. Nya kunder ger nya perspektiv och du kan höja ditt pris (vilket troligen släpar efter enligt min låååånga erfarenhet).

3. Du tar dina trognaste kunder för givna!
Att skapa goda kundrelationer tar tid och känslor i anspråk. Den investeringen måste hållas lika levande som ditt privata partnerskap. Visa omsorg, tacka för förtroendet, hitta på något trevligt för dem, hör av dig med tips eller nyheter, bjud på dig själv framförallt. Kunder är enbart lojala mot dig så länge du är lojal mot dem – och tänk på hur många konkurrenter som gärna skulle ta över från dig…

4. Du vågar inte be om ordern!
Lätt att fastna i informationsfällan – vi fortsätter att prata och berätta och ger kunden för lång betänketid. Vad är det som blir mer intressant för kunden ju längre de tänker? Tvärtom – ditt erbjudande glider bakåt i deras uppmärksamhet. Det är lättare att snabbt fråga: ”hur ser du mitt förslag?” eller ”vad hindrar att du svarar ja nu?”. Och ett rejält nej sparar tid och du kan gå vidare, mycket bättre för arbetsmoralen.

5. Du fastnar i internt arbete!
Alltför många pillar med interna angelägenheter istället för att hålla kontakt med sin marknad. Lättare att sortera i pärmarna och fila på Linkedinprofilen än att kontakta en ny kund… eller? Kostsamt.

6. Du vågar inte höja priset!
Rädsla styr mycket inom säljarbetet, tyvärr. Mitt tips är att du ska tänka logiskt på ditt företag och din lönsamhet och släppa fram känslorna när du är i direktkontakt med kunder. Logiskt sett behöver du höja priset med jämna mellanrum – känslomässigt är du rädd att kunden ska bli sur eller överge dig. Men du, tänk på att du bara kan leverera på topp när du tar rätt betalt. Det vet kunderna också. Förena logik och känslor!


Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden



Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?