Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Sex fällor att undvika i säljarbetet




Oftast jobbar vi på i vardagen och hinner inte fundera så mycket på om vi har rätt riktning eller styrfart. Viktigt är att ibland sätta oss ner och ta tempen på säljarbetet. Vad behöver göras, förändras eller vässas? Här får du tips på sex vanliga fällor du ska undvika i säljarbetet.

1. Du har ”fel” kunder!

När vi startar företaget är vi så ivriga att få kunder överhuvudtaget, att vi säljer hej vilt. Efter några år kan dessa kunder ha upphört att vara både utvecklande eller lönsamma, kanske kostar de mer än de smakar? Gör en lista över dina favoritkunder och prioritera – de som kommer längst ned kanske du kan ge till någon kollega i branschen som tar hand om dem på bästa sätt. Ibland ska man skiljas som vänner. Det är helt ok!

2. Du vågar inte ta nya kontakter!
Nykundsbearbetning är viktigt för att kunna utveckla och utvecklas, både vad gäller ditt erbjudande, du själv eller din lönsamhet. Om du fortsätter med gamla olönsamma kontakter, kommer du aldrig vidare. Nya kunder ger nya perspektiv och du kan höja ditt pris (vilket troligen släpar efter enligt min låååånga erfarenhet).

3. Du tar dina trognaste kunder för givna!
Att skapa goda kundrelationer tar tid och känslor i anspråk. Den investeringen måste hållas lika levande som ditt privata partnerskap. Visa omsorg, tacka för förtroendet, hitta på något trevligt för dem, hör av dig med tips eller nyheter, bjud på dig själv framförallt. Kunder är enbart lojala mot dig så länge du är lojal mot dem – och tänk på hur många konkurrenter som gärna skulle ta över från dig…

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


4. Du vågar inte be om ordern!
Lätt att fastna i informationsfällan – vi fortsätter att prata och berätta och ger kunden för lång betänketid. Vad är det som blir mer intressant för kunden ju längre de tänker? Tvärtom – ditt erbjudande glider bakåt i deras uppmärksamhet. Det är lättare att snabbt fråga: ”hur ser du mitt förslag?” eller ”vad hindrar att du svarar ja nu?”. Och ett rejält nej sparar tid och du kan gå vidare, mycket bättre för arbetsmoralen.

5. Du fastnar i internt arbete!
Alltför många pillar med interna angelägenheter istället för att hålla kontakt med sin marknad. Lättare att sortera i pärmarna och fila på Linkedinprofilen än att kontakta en ny kund… eller? Kostsamt.

6. Du vågar inte höja priset!
Rädsla styr mycket inom säljarbetet, tyvärr. Mitt tips är att du ska tänka logiskt på ditt företag och din lönsamhet och släppa fram känslorna när du är i direktkontakt med kunder. Logiskt sett behöver du höja priset med jämna mellanrum – känslomässigt är du rädd att kunden ska bli sur eller överge dig. Men du, tänk på att du bara kan leverera på topp när du tar rätt betalt. Det vet kunderna också. Förena logik och känslor!


Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden



76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se