I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skapa merförsäljning med enkla knep


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Du vet själv att din produkt är helt suverän - toppen! Men hur övertygar du andra att köpa av dig? För att skapa ett sug efter det du säljer, gäller det att du är tydlig mot dina kunder, och att du jobbar smart och strukturerat.

Här är 6 frågor att tänka på.


Vad får kunden?

För att kunna sälja framgångsrikt krävs att du ställer dig i kundens skor. Att du glasklart kommunicerar de fördelar kunden får genom att köpa av dig. Ju mer konkret du kan vara, desto bättre - kunden ska omedelbart förstå vilka resultat man kan förvänta sig av din produkt eller tjänst, och när.

Varför köpa av dig?
Var tydlig med vad som är nytt, bättre och annorlunda med ditt erbjudande, jämfört med det som redan finns på marknaden. Vilka problem löser det du säljer? Vad kommer kunden att uppnå?

Varför handla nu?

Gör det lätt för kunden att fatta köpbeslut. Använd tidsbegränsade erbjudanden, eller först till kvarn. Tala tydligt om vad man sparar nu - och indirekt, vad man förlorar på att köpa senare. Säljer du online kan du löpande uppdatera "antal besökare just nu", eller hur många varor som finns kvar till det rabatterade priset.

Hur kan du öka värdet?
Värdet på din produkt - och lusten att köpa den - ökar om du erbjuder mer än det kunden betalat för. Hur kan ditt erbjudande bli ännu mer attraktivt för kunden? Kan du t ex erbjuda gratis mallar, checklistor, övningar...? Bjuda på tid eller konsultation? Eller skicka med en kompletterande produkt utan kostnad?

Vad säger andra?

Att ensam skrika sig hes om den egna förträffligheten funkar sällan. Att använda nöjda kunder ökar din trovärdighet. Fråga dina favoritkunder om de kan tänka sig att ställa upp med nöjda-kund-citat. Och be dom att vara specifika i sina omdömen, och berätta vilka resultat de fick genom att handla av dig.

Står du för det du säljer?
Hur mycket tror du på din produkt? Om du är bergsäker på värdet, bör du kommunicera det genom en övertygande nöjd-kund-garanti. Hur länge håller din produkt? Vilka effekter ger dina tjänster? Och vad kan man förvänta sig om det du lovat inte håller?

Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer påwww.createbusiness.se[/F]

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?