I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Locka kvinnor till hemsidan


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att män och kvinnor kommunicerar på olika sätt är ingen hemlighet. Ändå är det få företag som anpassar sitt budskap för en kvinnlig publik. När det gäller hemsidor är kvinnor generellt mer svårfångade än män, och självklart surfar vi även olika på internet.
I USA sammanfattas kvinnors surfande med tre C:n – convenience, content och community. Översatt blir det ungefär enkelhet, innehåll och samhörighet.

Medan män är mer målorienterade och vill ha faktabaserad information vill kvinnor ha trovärdighet och känna en stor samhörighet.

Dessutom är kvinnor mer känslostyrda och pratar om allt medan män är korta i sin kommunikation. Därför ställer det stora krav på sajter som riktar sig till kvinnor på att utveckla funktioner och tjänster som möjliggör känslor i kommunikationen.

Att veta om könsskillnaderna är viktigt men viktigast är att skapa en bra grund för hemsidan med hjälp av en yrkeskunnig. Då har man klart grundstrukturen och kan sedan ändra och justera sidan allt eftersom.

Källa: Du & Co 1-2007

Tips för hur du lockar kvinnor till din hemsida:

Innehåll

Innehållet bör förenkla en yrkesarbetande kvinnas vardag och innehålla smarta och trovärdiga tjänster men även ett mått av underhållning som förgyller vardagen.

Samhörighet

Att känna gemenskap och bekräftelse på att de inte är ensamma är jätteviktigt. Att kunna chatta med andra användare och byta tips och råd lockar, men även att prata med någon auktoritet som svarar på frågor är intressant.

Enkelt att hitta

Kvinnor lockas i större grad av en tydlig hemsida än vad män gör.

Huvudbudskapet först

Första sidan bör ha tydlig information om vad sidan handlar om och som lockar till att söka vidare på sidan. Huvudbudskapet måste framkomma direkt.

Bygg stegvis
Lägg inte all information på första sidan. Kvinnor vill ha det viktigaste först och klickar sig sedan vidare medan män i större utsträckning har förståelse för att man samlar mycket information på en sida.

Marknadsför på internet

Kvinnor vill ha informationen i datorn så att de enkelt kan klicka på en hemsida och läsa vidare.


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?