I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skulle du vilja vara kund hos dig själv?


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Alla företagare behöver ständigt tänka över de olika kanaler de använder för att berätta för kunden att de finns. Med kanaler menas den stora bukett av möjligheter vi använder oss av för att förbereda kundens val av oss inför ett köp. Skulle du vilja vara kund hos dig själv? Här ger Ulla-Lisa Thordén dig sex steg till självinsikt och mer försäljning.

Företagets marknadskommunikation fungerar ungefär som det mänskliga kroppsspråket – alla samlade signaler överför blixtsnabbt ett budskap till en potentiell kund. Denne tolkar signalerna och formar omedvetet sin uppfattning om det han eller hon uppfattar. Det är alltså betraktaren som står för tolkningen av signalerna och väljer att kontakta dig eller genomföra ett köp. Hjälp kunden att köpa. Här kommer några viktiga frågor att fundera över.

1. Är alla säljare? Har du peppat dina medarbetare att de faktiskt också är säljare? Ingen kan idag gömma sig bakom myten att de ”inte är anställda för att sälja”. Det behöver inte betyda att medarbetarna måste ut och jaga kunder med lasso. Genom att vara vänliga, hjälpsamma och intresserade kan dina medarbetare agera säljande i alla relationer med omvärlden. Det är guld värt att räkna ut värdet av alla positiva kontakter som sker, varje dag, varje vecka, året om. Det samlade värdet av dessa kontakter kan t o m överstiga värdet av ”proffssäljarnas” resultat. För statistik och dra slutsatser.

2. Hur tar ditt företag hand om en missnöjd kund? Är alla tränade att ta emot eventuella reklamationer på ett bra sätt? Det är en slags sanning att ca 70 % av alla kunder som byter leverantör gör det p g a att de är missnöjda efter köpet om något gått snett och de inte fått rätt hjälp. Reklamationer handlar om fakta och känslor. Först måste du ta hand om kundens känslor, därefter ta hand om fakta, problemet. Tacka alltid för att kunden kommer till dig med klagomål, det innebär att de är lojala och aktivt tar del i din affärsutveckling.

Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?