I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

3 magiska frågor som får kunden att svara JA


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du presumtiva kunder som verkar intresserade men som inte köper något? I så fall är du inte ensam och det är inget fel på dig eller ditt erbjudande. För att få ett JA måste personen i fråga förstå värdet av det du erbjuder, vad det innebär och vilken nytta de har av det, för att de ska satsa sina pengar på dig. Här presenteras tre frågor som får kunden att säga JA.

Använd din nyfikenhet och ta reda på vad som är viktigast för dem. Visa sedan hur din service kommer att hjälpa dem med det.
Följande 3 frågor hjälper dig:

Magisk Fråga 1: När det gäller (problemet din service/produkt löser), vilken är din största utmaning just nu?
För att en potentiell kund ska säga ”JA” behöver du ta reda på vad som inte fungerar för dem och de behöver höra sig själva säga det. För att ytterligare visa på värdet kan du hjälpa dem identifiera hur mycket det kostat dem att ha den situation de har. Hur mycket pengar, hälsa eller tid har det kostat att inte lösa problemet? Säljproffs säger att köpet sker när kostnaden blir uppenbar.

Magisk Fråga 2: Vad vill du ha istället?
Ta reda på vilka resultat de drömmer om. När du ställer denna fråga efter att du frågat om deras största utmaning visar du på gapet mellan var de befinner sig nu och där de drömmer om att vara. Dessutom kan du lättare avgöra om din service är rätt för dem.


Magisk Fråga 3: Om jag skulle kunna visa dig hur du får det, skulle du då vilja veta mer om det?
Om du får ett JA ger dig denna fråga en underbar övergång till att få berätta mer om din service eftersom du får personens tillstånd att berätta om hur du kan hjälpa dem. När de får förståelse för vad det innebär och vilken fantastisk nytta de kan ha av din service, kan du med gott självförtroende ”bjuda in” till ett samarbete, istället för att sälja på dem något.

Stå stadigt i ditt värde, dvs. det värde du levererar, be inte om ursäkt för det! Visa din passion för hur mycket du verkligen vill hjälpa dem lösa problemen.
Märker du att ni inte ”passar ihop” kan du referera dem till någon/något du tror skulle passa dem bättre. På så sätt erbjuder du alltid ett stort värde oavsett om de blir din kund eller inte. Kom ihåg: de kanske känner någon de kan referera till dig!
Använd dessa 3 frågor i alla situationer och med alla kunder. Gör så att de flyter för dig och sälj till nya prospekts med lugn och starkt självförtroende. Då kan du också fokusera på att vara till hjälp istället för att sälja.

Ju oftare du ställer dessa frågor desto fler kunder får du.


Lisellotte Molander | www.boundlessbrilliance.se
Lisellotte@boundlessbrilliance.com | 040-6665068



Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?