I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så blir du en framgångsrik talare - 5 tips


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

För att lyckas som föreläsare och talare finns vissa grundnycklar att känna till. Vad är det som fångar intresse och hur ska man egentligen avsluta? En av Sveriges främsta föreläsare är Annika R Malmberg Hamilton. Hon föreläser för fulla hus och har ständigt en fullbokad kalender. Här får du hennes 5 nycklar till att bli en framgångsrik föreläsare.

1. Tala bara om sådant du kan

Är du osäker på ämnet, lär dig allt du ska säga utantill eller träna, träna, träna så att du till slut med hjälp av förskrivna manuskort kan prata någorlunda flytande. När jag inledde min karriär som talare hade jag aldrig arbetat i butik, ändå höll jag kurser i butiksförsäljning. Jag hade inte arbetat som chef ändå var jag ansvarig för tvådagars utbildningar i ledarskap. Hur kunde detta fungera? Jo för att jag lärde mig en manual och sedan tränade som besatt. Många tror att vill man bli talare är det bara att hitta ett ämne och ställa sig upp och prata. Inget kunde vara mer fel. En riktigt bra talare har tränat, tränat och åter tränat.

2. Tänk på publiken

Vilka ska du prata för? Vad har de för problem, frågor, funderingar, utmaningar? Lär känna din målgrupp, sätt dig in i deras situation och se sedan till att ditt tal är riktat till dem du ska tala inför. Men begå inte misstaget att tro att alla i publiken tillhör samma målgrupp. Gardera dig alltid med att göra problembilden så stor att du kan fånga in flera personers olika förkunskaper, förväntan och önskemål. Undvik även att prata för mycket om dig själv, inget kan bli mer tröttsamt.

3. Proppa fullt med exempel

Folk vill "se" det du pratar om, du måste illustrera din kunskap med fängslande exempel och ett rikt bildspråk. Samla på exempel och skriv ned allt du kommer på i en bok som du bär med dig. Det är exemplen som får folk att börja skratta eller röras till tårar. En stapel, ett diagram eller en tio-punktslista har sällan samma effekt.

4. Inled med mål och uppläggning

Börja alltid med att tala om vad syftet är. Varför ska folk lyssna på dig. Säg INTE att du ska berätta om ditt företag, utan tala om vad de kommer att vinna på att höra dig tala. Vad har vi för glädje av att lyssna på dig? Tala sedan om hur länge du ska tala, hur du vill göra med frågor och få sedan en accept på uppläggningen. Det är högst oartigt att inte stämma av tiden innan man drar igång.

5. Avsluta bestämt med en uppmaning
När du är klar ska du söka upp mitten av rummet, samma ställe som du inledde på. Vila med lika tyngd på båda benen, blicka ut över gruppen med stadig blick och säg med bestämd stämma vad som händer nu. Tala om vad du vill att publiken ska göra med den kunskap/information som du just gett. Gör ett avslut med en konkret uppmaning, tätt följd av en elegant konstpaus. Kommer det inga applåder kan du tacka för dig och gå av scenen. Kanske är de helt mållösa.

Annika R Malmberg Hamilton |
annika@annikarmalmberg.se |www.annikarmalmberg.se[/F]

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?