Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

10 sätt att förbättra din kundservice


Hur har du det med kundservicen egentligen? Har den blivit ett slags "Det tar jag hand om när jag har tid"-problem. Risken är att om du inte bryr dig om kundservicen nu, idag, så kan du snart ha all tid i världen att göra det. Det här är ett område som det ofta inte finns några riktlinjer för på mindre företag. På större företag är det ännu värre. Där har de riktlinjer men inget intresse av att följa dem. Testa dig med våra 10 frågor. Kan du svara JA på 8 av 10 frågor så behöver du antagligen inte läsa mer på den här webbplatsen.


1. Har du regelbunden kontakt med dina kunder?
Följ upp efter varje affär. Se till så att det inte finns frågetecken kring er uppgörelse. Se till så att kunden känner sig trygg med att vara din kund. Fråga kunderna om de vill att du ska påminna dem om uppdateringar på din hemsida, erbjud dem ditt nyhetsbrev som en länk mellan er.


2. Har du skapat en s.k. fokusgrupp?
Bjud in 10 av dina mest lojala kunder till träffar under trevliga former där du har chansen att få en tydligare bild av vad ditt företag anses stå för. Din fokusgrupp kommer att ge dig idéer om hur du ska göra för att förbättra ditt företag. Betala deltagarna, ge dem gratisprodukter eller en middag för besväret.


3. Är det lätt för dina kunder att nå dig?
Gör det lätt för kunderna att komma till tals på så många sätt du kan komma på. Mail, telefon, brev, personliga möten.


4. Är det löjligt enkelt att hitta på din webbsida?
Gör det så enkelt att till och med en vuxen klarar av det. Ha en sida där du lägger in svar på de absolut vanligaste frågorna som kunderna brukar ha. Uppmuntra dina kunder att komma med fler frågor.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.



5. Tar du hand om klagomål direkt när de kommer, på ett ansvarsfullt sätt?
Besvara alla mail, telefonsamtal, fax och all annan kommunikation inom en bestämd tid. Se till så att alla på ditt företag tar personligt ansvar för fel som uppkommit även om det är andra som gjort dem. Se till så att ni i företaget håller tätt utåt och lös problemen inåt.


7. Vet dina anställda om hur du vill att er kundservice ska skötas?
Se till så att alla anställda vet vilka regler som gäller och att de hålls, utvärderas och görs starkare.


8. Ger du alltid dina kunder lite mer än de förväntar sig?
Ge dina mest lojala kunder gåvor. Ge nya kunder något mer än det de köpt och ge dem det efter köpet, inte med köpet. Visa dina kunder att du uppskattar att de valt ditt företag. Visa dem att de valt rätt företag.


9. Får dina kunder den respekt de är värda?
Var artig mot dina kunder. Tacka dem så ofta du kan. I många butiker har de inte lärt sig de enklaste koder: Om en kund får växel tillbaka och säger "tack", då säger man "tack" tillbaka, inte "varsågod". Om någon ringer ditt företag bara för att få en upplysning - betraktar du den personen som en som stör dig? Vad skulle dina anställda svara på samma fråga?


10. Bygger du för framtiden?
Du har hört det förut. Affärer är Relationer. Tar du fasta på det och bygger relationer? Tar du kunderna på lunch ibland, även när du vet att de inte är benägna att köpa just nu? Bjuder du in kunder och möjliga kunder till ditt företag och visar vad det ni gör handlar om? Att bjuda in kunderna är att visa dem hur viktiga de är för ditt företag.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️



"Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
Mona Härlin, villasjöviken AB

"Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster."
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se