I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fler kunder med rätt priser


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

En bra prissättning förutsätter att vi vet varför vi sätter de priser vi gör. Det i sin tur kräver en del jobb: både marknadsresearch, och att vi noggrant tänker igenom vad vi vill uppnå med våra företag. En grund som är värd att lägga: genomtänkta priser gör det lättare att få in både fler och rätt kunder.

Här är 5 frågor och svar kring prissättning.

1) Hur räknar jag ut rätt pris?
Lönsamma priser är en självklarhet - att ha koll på produktionskostnad, break-even, önskad vinst... Men prissättning handlar också om ditt varumärke; din målgrupp; och hur du vill uppfattas vis-à-vis dina konkurrenter. Vad som är rätt nivå beror helt enkelt på. Viktigast är att du medvetet väljer en strategi, och följer den konsekvent.

2) Vad är mina kunder villiga att betala?
Ju bättre du känner din målgrupp, desto enklare är det att sätta priser. Testa av marknaden genom att följa responsen på dina priser. Prata med kunderna om vad de uppfattar som rimligt. Fråga varför en kund eller ett prospekt valde att köpa - eller inte köpa - av dig.

3) Bra att erbjuda rabatter?
Rabatter i moderation är OK. Men förklara varför du erbjuder rabatten - du vill inte att dina kunder ska förvänta sig permanent lägre priser. Och sätt ett slutdatum: det skapar en psykologisk kostnad att köpa senare, och kan snabba på beslut.

4) Riskfyllt att höja priser?
Att ligga kvar på samma prisnivå är varken lönsamt eller logiskt. Priser ökar generellt över tid - så varför skulle inte dina? Dessutom kan ditt företag ha förbättrats genom produktutveckling, utbildning, certifiering... Somliga kunder kanske väljer att avsluta samarbetet. Å andra sidan ger det mer tid för att få in nya, lönsamma kunder eller för att utveckla ditt erbjudande. Förklara varför du höjer dina priser och från när de kommer att börja gälla.

5) Nystartad - låga priser för att få kunder?
Visst kan låga priser locka. Men riskerna är många: du kan framstå som ett lågprisalternativ, och starta ett olönsamt priskrig. Det blir dessutom svårt att höja priserna i ett senare skede, när kunderna vant sig. Sätt hellre en rimlig prisnivå, och flytta diskussionen från priset på till värdet av det du säljer. Se till att tydligt kommunicera kundvärdet och dina unika fördelar.

Lycka till med din prissättning!

Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer påwww.createbusiness.se[/F][/K]


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?