I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Fyra fiender som du snabbt måste göra till dina bästa vänner


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


När du startar eget företag måste du vara både visionär och realist - en jobbig kombination av två karaktärsdrag som lätt blir osams. Här är dina fiender:

1. Din personliga fåfänga kan bli en fiende om du startar ett företag för att få trycka ett visitkort som det står VD på, men kan bli din bästa vän om du använder fåfängan för att skapa ett företag så alla blir imponerade av det för att du tänkt ut hur det ska fungera med smarta och tydliga fördelar för en tydlig målgrupp.

2. Rädsla kan bli din värsta fiende om den hindrar dig från att lägga ner pengar på marknadsföring och professionell utrustning. Rädslan kan däremot bli din bästa vän om den ser till att du tar total kontroll över ditt företag.

3. Dina drömmar kan bli din värsta fiende om du stannar kvar i dem och inte handlar. Dina drömmar blir också dina bästa vänner eftersom de kommer ge dig ork att gå den extra milen för att till slut få företaget att börja leva ett eget liv.

4. Ensamheten. Om du startar ditt företag själv och inte är van vid, eller riktigt har kraft att ta avgörande beslut själv, kommer du få det svårt. Att vara själv i ditt företag kan vändas till en stor styrka. Du vet att ditt företags framgång beror på dig. Du är den som banar vägen för vart företaget ska utan någon som lägger sig i och gör meningslösa kompromisser av din vision. Du vet att du kan vända företagets inriktning som du vill och när du vill. Om du lär dig att lita på din magkänsla så blir ensamheten en styrka.


Så här slipper du fienderna för alltid:

Det första nyckelordet är: Kunskap. Det du inte kan nu finns det andra som kan. Ta hjälp med saker du inte kan eller vill göra själv i ditt företag. Gör det med hjälp av de företag och organisationer som finns i Sverige, som hjälper företagare (T.ex. Almi, Nyföretagarcentrum, kommunens näringslivssekreterare etc.). Om du får gråa hår av bokföring och redovisning - sträva efter att lägga ut det jobbet på en redovisningsfirma. Om du hatar att skriva säljbrev - skaffa kontakter med en person som kan det. Budskapet är: Sitt inte i ett hål för dig själv. Nätverka och ta hjälp utifrån när besluten är svåra för dig att fatta själv.

Det andra nyckelordet är: Självinsikt. För att lyckas med ditt företag måste du ha ett visst mått av självinsikt. Du måste veta hur du fungerar som person i olika situationer. Vad händer till exempel om det inte lossnar inom några månader - tröttnar du då? Vad händer när din största kund inte betalar sin faktura - orkar du inte längre då? Som företagare kommer du att hamna i många jobbiga situationer och det är viktigt att du vet att det kommer att bli så också. Du kanske kommer känna att du är trött på allt och bara vill lägga av när du jobbat varje dag i fyra veckor i streck för att få ordern klar - medan din familj ligger på stranden. Klarar du det? Jag skulle vilja påstå att du till och med måste gilla den situationen och inom dig vara klar över att du ser vinsterna som större än svårigheterna.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?