I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Höj priset! 3 enkla steg för att få bättre betalt


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Antingen säljer du mer till fler. Eller så höjer du priset.
Att höja priset låter enkelt men triggar många känslor. Endast tanken på det kan hindra många enkla och praktiska affärsbeslut. Hur gör du? Vad säger du? Vad är du rädd för? Här får du tips på hur du i tre steg höjer priset på ett smart sätt.

Höj priset steg för steg och få kunder som VÄRDERAR DIG och det RESULTAT de får när de jobbar med dig:

1) Låt inte ditt förflutna definiera vem du är idag
Bara för att du alltid gjort på ett sätt innebär det inte att du måste fortsätta så. Bestäm hur mycket din service ska kosta. Låt summan vara helt oberoende av vad du tar betalt i dagsläget. Bestäm vad nya kunder ska betala dig, fr.o.m. idag. Känslan du behöver släppa taget om? Skuld!
Kom ihåg: du är värd MYCKET MER än du tar betalt för!

2) Bestäm “Hur många” och “Till när”
Det finns en gåva i rädslan; den visar vad som hindrar dig från att lyckas i företaget. Rädslan handlar oftast om att bli avvisad, förlora något/någon eller för vad andra ska tänka. Bestäm hur många kunder du vill ha och till när. Paketera dina tjänster och sluta ta betalt/timme. Höj priset med 50% för de 3 första kunderna. För följande kunder tar du full avgift.
Känslan du behöver släppa taget om? Rädsla.
Gör så här: bryt ner processen i olika faser så försvinner rädslan.

3) Var systematisk när du för över gamla kunder till din nya service

Ge dig själv tillåtelse att ta betalt för det värde du levererar. Sätt tydliga gränser och var tydlig i kommunikationen. Ha ett personligt samtal med var och en.
Gör så här: Tillsammans listar ni allt de uppnått under ert samarbete. Berätta att du nu tar din verksamhet till en ny spännande nivå, att du designat om din service och att du gärna vill visa dem.
Diskutera vilket “paket” som skulle passa dem bäst och presentera den nya avgiften, inte som en totalsumma utan som mellanskillnaden mellan det gamla och nya priset. Bestäm när du ska ha genomfört alla samtal. Du kanske förlorar någon kund men vinsten du gör med dina nya kunder uppväger den potentiella förlusten.
Känslan du behöver släppa taget om? Tvekan.
Dina avgifter avgör kvaliteten på dina kunder, nivån på din självkänsla och vilken inkomst du skapar. Framgångsrika företagare sätter tydliga gränser som hjälper andra att respektera dem. Säg adjö till skuld, rädsla och tvekan och börja få betalt för det värde du verkligen levererar. Du kan göra det!

Lisellotte Molander | www.boundlessbrilliance.se
Lisellotte@boundlessbrilliance.com | 040-6665068


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?