I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Påverka hur andra ser på ditt varumärke - 8 tips


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Har du bestämt dig för vad ditt varumärke ska stå för? Många är snabba att sätta etiketter på saker så varför inte göra ditt bästa för att få människor att se ditt företag så som du vill att de ska se på det. Vad ska DU göra för att folk ska uppfatta ditt varumärke på rätt sätt? Här kommer åtta tips som kan hjälpa dig på vägen.
Har du bestämt dig för vad ditt varumärke ska stå för? Eller vad du ska göra för att folk ska uppfatta det på rätt sätt? Här kommer åtta tips som kan hjälpa dig på vägen.

1. Du eller ditt företag?
Är du egenföretagare - fundera på om varumärket är DU eller DITT Företag. Ditt varumärke är en kombination av vem du = företaget är, vem du/det vill och vad folk tror att du/företaget står för.

2. Förmedla rätt känsla
Det viktigaste för varumärket är den känsla som du och företaget förmedlar till kunderna. Varumärket är inte bara din logo, företagets färger, hemsida och så vidare. Men du kan och bör använda dig av dessa komponenter, enhetligt och konsekvent, för att inte skapa förvirring om vad du står för.
Om du har en flora av olika utseende på ditt material kan det vara dags att uppdatera logga och lansera ditt företag på nytt. Lägg då gärna till en ny slogan som förstärker ditt varumärke och kortfattar berättar vilka fördelar kunden får.

3. Utveckla varumärket
Sätt av tid för att kontinuerligt arbeta med utveckling av ditt varumärke. Det kan vara att skriva pressmeddelanden och artiklar, nätverka, sprida ditt budskap genom nyhetsbrev, bloggande, gästbloggande, sociala medier – välj några kanaler där du vet att du kan vara ihållig och lägg minst 30 minuter om dagen på detta arbete.

4. Skapa en policy

Gör en policy för hur du arbetar. Och se till att alla dina rutiner stöder ditt varumärke.

5. Struktur för bloggen
Om du bloggar, sätt av någon timme i månaden för att brainstorma om nya ämnen att skriva om och använd en ”editorial calendar” (finns som plugin till wordpress) för att skapa kontinuitet. Det ger ett mer enhetligt intryck än enbart spontanbloggande och stärker ditt varumärke.

6. Skapa ett begär

Skapa ett nyhetsbrev som innehåller så mycket av värde för kunderna att de längtar efter nästa. 80 procent ge, 20 procent be (=sälja) är nyckeln.

7. Ta hjälp av kunder
Gå igenom din kundlista och identifiera dina största fans. Fundera på vad kan du göra för dem för att de ska hjälpa till att förstärka ditt varumärke? Om de älskar dig kommer de att prata om dig.

8. Skydda dig
Skydda ditt varumärke hos PRV och genom att boka upp domännamn och namn i alla sociala medier. För det senare ärNamecheck.com är en god hjälp.

Ann Ljungberg | www.annljungberg.se
ann@annljungberg.se




Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?