I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Nå framgång på webben med content marketing


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Content marketing är idag en av de mest effektiva strategierna för marknadsföring på webben och blir bara mer och mer populärt. Istället för att avbryta människors webbupplevelse med annonser ger du dem något de faktiskt vill ha och söker efter - bra innehåll som tillför dem värde. För företagaren utan stor marknadsföringsbudget, men med tid och energi att investera är det perfekt.

Vad är content marketing?
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som man kan säga på svenska, är en marknadsföringsstrategi som innebär att attrahera och behålla kunder genom att servera dem värdefullt innehåll. Exempel på innehåll är blogginlägg, bilder, videor, podcasts, e-böcker, infografik och webinarier.

Vilka fördelar finns det?
Det finns många fördelar med content marketing. Några av de största är att det ökar trafiken till din webbplats, bygger starka relationer med dina kunder, positionerar dig som branschexpert och att du kan sälja utan att faktiskt behöva sälja – människor kommer till dig utan att du måste övertyga dem om det.

Hur lyckas du?
Det finns tyvärr ingen färdig formel för att lyckas med content marketing. Vad det handlar om är att kavla upp ärmarna och investera den tid och energi som krävs för att regelbundet publicera kvalitetsinnehåll. Här är några tips på vägen.

- Ha en plan Innan du gör något överhuvudtaget måste du sätta upp mål.
Vad ska du uppnå? Vill du sälja mera, öka webbplatstrafiken eller bygga expertstatus? Hur ser målgruppen ut? Vilken ton ska innehållet ha? Ha allt detta klart för dig innan du börjar. Skapa sedan en planeringskalender så att du vet vilket innehåll du ska skapa och när du ska göra det.

- Lös problem Ett av de bästa sätten att skapa bra innehåll är att studera dina kunder.
Vilka problem har de när det gäller dina produkter eller tjänster? Vilken information saknar de? Skapa innehåll som ger svar på detta.

- Använd storytelling.[/F
Även om informationen du delar med dig av är sensationell så kommer du tappa många om du bara levererar torr fakta. Väver du däremot in en bra berättelse i ditt innehåll har du betydligt större chans att engagera.

- Välj rätt format.
Alla konsumerar innehåll på olika sätt och du behöver därför testa dig fram till vilket format som passar just din målgrupp. Gillar de bilder eller går de igång på webinarier?

- Ge inte upp Sist med inte minst – var uthållig.
Det finns som sagt ingen genväg till framgång när det gäller content marketing utan du får prova dig fram. Vissa saker blir fullträffar medan andra går åt skogen. Men ju mer erfarenhet du får desto bättre blir du, och då kommer framgången som ett brev på posten!

Lycka till!

Charlotta Wortzelius | Online Marketing Academycharlotta@onlinemarketingacademy.se |www.onlinemarketingacademy.se[/F]


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?