I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Bevaka din omvärld


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Omvärldsbevakning och trendspaning är något som alla företagare borde ägna sig åt en liten stund varje dag. När man jobbar väldigt intensivt är det lätt att prioritera bort detta men ofta missar vi värdefulla affärsmöjligheter som följd. Varför inte börja morgonen med att studera några olika nyhetssajter och nyhetsbrev varje dag?

Vad händer med företaget om jag inte har koll på omvärlden? Risken är att en konkurrent springer om dig eller att du kanske missar en värdefull möjlighet eller affär. Omvärldsbevakning handlar om att uppmärksamma signaler runt omkring dig som kan vara betydelsefulla för ditt företags utveckling, och att snabbt kunna omvandla dessa till framtida affärer. Att hålla ögon och öron öppna och fundera på hur olika saker påverkar just ditt företag kan vara helt avgörande för om du lyckas eller inte. Enligt Almi utgörs ca 95% procent av det som påverkar ditt företag av sånt som sker utanför företaget.

OMVÄRLDSTIPS
• Fundera på vilka utomstående faktorer som påverkar företaget och hur? Det kan till exempel handla om politiska beslut eller trender i konsumtionen.
• Förändringar som beror på EU, på nationella eller kommunala beslut kan ha stor inverkan på ditt företags möjligheter. Har du någon rutin för att få tidig information?
• Branschorganisationer kan ge signaler om vilka förändringar som är på gång i din bransch.
• Håll koll på konkurrenter, kunder och leverantörer. Gör de förändringar som signalerar något?
• Internet är ett ovärderligt verktyg i omvärldsbevakning. Lär dig använda det effektivt.

KONKURRENTER
• Gör en lista på alla dina konkurrenter – leta till exempel på gula sidorna på Internet och i branschregister.
• Försök att få tag på information om respektive företag till exempel på Internet eller genom att samla material på mässor.
• Följ facktidningar för att samla information om dina konkurrenter.
• Sök på Internet på företag som säljer liknande produkter som du. Tips på bra sidor:
www.bizbook.se
www.kompass.se
www.gulasidorna.se
www.foretagsfakta.se

INFORMATIONSKÄLLOR
• Massmedia/Tidskrifter
• Branschorganisationer med tillhörande webb-sidor och tidskrifter
• Databaser
• Exportrådet
• Företagsbroschyrer
• Mässor
• Personaltidningar
• Platsannonser
• Produktkataloger
• Egna och andras säljare
• Årsredovisningar
• Internet
• Högljudda mobilsamtal

Källa: Almi Företagspartner

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?