I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

9 skäl till varför du och jag och alla andra köper saker

Lyssna ordentligt nu för här ska du få veta något som de allra flesta glömmer bort – varför folk egentligen köper saker.

Det finns 9 skäl som är viktiga för alla som säljer saker att använda för att få kunder att börja lyssna och du kan använda några eller allihop när du visar fram ditt erbjudande för omvärlden.

Säljare brukar normalt göra ett av två fel (eller båda):
1. De krånglar till det för mycket i sin iver att vara coola, snitsiga och trendiga i sina budskap och tänker inte på att det egentligen är ganska enkla behov som styr oss varje dag.
2. De blir självförhärligande och skryter och tror att det är så man når fram till sina kunder. Har inte du också sett annonser där det står ”Äntligen har vår produkt X kommit”. Fel. Fel. Fel!

Och nu ska du få en härlig uppgift.
Vi ska först snabbt kolla varför vi köper saker och du kan checka av om det du säljer tillfredsställer några av de vanligaste skäl som finns för att du och jag ska öppna plånboken. Sedan ska du få tänka lite på hur du kan tillfredsställa de här behoven. Den här metoden är så bra att de som använder den borde ha en särskild licens.


Här är de nio främsta skäl till varför du och jag och alla andra köper saker

1. Vi vill tjäna mer pengar (ha högre lön eller ha mer pengar över, mer pengar helt enkelt)

2. Vi vill spara pengar (Vi vill spara till ett större inköp eller känna oss säkrare eller bara känna att vi får pengar över till annat)

3. Vi vill spara tid (Jobba mindre med något, få tid till viktigare saker)

4. Vi vill se bättre ut (inte bara snyggare utan se bättre ut i omvärldens ögon)

5. Vi vill lära oss något nytt (För egen tillfredsställelse eller för att nå mål)

6. Vi vill leva längre (Komma i form, äta bättre, känna sig mer hälsosam)

7. Vi vill ha det bekvämt ( Slippa problem av olika slag, ha ett bekvämare liv utan strul)

8. Vi vill bli älskade (såklart)

9. Vi vill bli populära (beundrade, respekterade - allt ljus på MIG)

Hemläxa:
Ta var och en av de här punkterna och fundera över hur du kan hjälpa dina kunder att få de önskningarna uppfyllda om de köper av dig, så kommer du att få massor av härliga argument i att använda när du vänder dig till dina kunder.

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.