I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hemliga tekniker om att undvika prisdiskussioner med kunden

Varje krona du drar av från ett pris är en krona mindre för dig. En del säljare använder pris som enda säljstrategi – det är den enda de kan. Men du ska bli proffs på att sälja och framför allt ska du bli bra på att hålla priset på varorna där det ska vara.

Här är din taktiklista:

1. Sälj värdet, inte priset
Som du redan vet så är det bara ett fåtal personer som tar köpbeslut som bara är baserade på priset på en produkt. Du gör det inte. Och jag gör det inte. Vi vill ha det bästa värdet för pengarna. Billigare produkter är inte bra – och kan göra oss besvikna – när de levereras för sent, har dålig kvalitet, är trasiga eller inte ger oss exakt det vi ville ha. Värde är inte vad du säger att det är, det är vad kunden vill ha. Det är därför du ställer frågor om vad de verkligen vill ha, eftersom du märker att det blir mindre diskussioner om priset då..

2. Prata aldrig om priset först
Det är var någonstans i din presentation du börjar prata om priset som avgör hur kunden kommer att se på värdet. Det är därför du pratar om värdet först, innan du pratar om priset. Kunden kommer att se priset i ljuset av värdet mycket tydligare då.

3. Lyft fram värdet som en investering
Normalt associerar vi ord som ”kostnad”, ”betala” och ”pris” som negativa. Om du istället använder ordet ”investera” så känns det som att priset vi får betala är något vi får tillbaka andra saker på – ett värde.

4. Presentera priset med självförtroende
Om du ler generat eller visar andra tecken på svagheter när du presenterar priset så kommer kunden att ifrågasätta det – såklart. De kommer undra om produkten verkligen är värd priset eller så ser de en öppning för att pruta. Be inte om ursäkt för priset.

5. Stärk kundens självförtroende
När kunden har sagt ja, tala om för kunden vilket bra köp han/hon gör. Säg något i stil med:
”Jag har sålt 1000 exemplar av de här för 300 kronor styck, nu stjäl du dem av mig för 250 kronor styck.”

6. Ta hand om kunder som bara handlar det billigaste
Det är jobbigt när den första frågan du får är ”Vad kostar det?” Och samma sak att få frågan nästan direkt under samtalet. Särskilt om du vet att ditt pris är lite högre än hos andra. Det är hanteringen av de här situationerna som verkligen skiljer proffset från amatören. Det bästa du kan göra är att ställa några frågor. Om du får frågan ”Vad kostar det?” kan du direkt svara ”Det beror lite på. Låt mig ställa ett par frågor så ska vi se om vi kan komma fram till det bästa priset för dig”. Eller så kan du säga ”Jag gissar att du letar efter de bästa möjliga priset så om jag får ställa några frågor för att ta reda på vad du vill ha så att jag kan ge dig det bästa priset”.

Lite att jobba med i veckan

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.