I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Några ord och tips om att lyckas som företagare


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag älskar företagandet och skulle inte kunna tänka mig ett liv som anställd. Det har gått så långt att jag till och med uppmuntrar mina barn, en åttaårig pojke och en tioårig flicka att själva testa sina vingar. Varje sommar brukar barnen köpa godis på Martin Ohlsson för några hundralappar innan vi åker ner till Gotland där vi är på somrarna. Där bygger de upp sin egen affär, marknadsför och säljer (något ska de ju ha att prata med sina terapeuter om som vuxna). De gillar det. Och varför skulle de inte göra det. Företagande och entreprenörskap tar tillvara mycket av det som vi vuxna förlorade någonstans mellan barndom och ungdom - nyfikenhet, spänning och förmågan att hantera starka känslor, resa sig upp fast man blöder på knät och gå vidare på jakt efter nästa höjdpunkt i livet.

Förakta inte svårigheterna när du startar ditt företag. Du kommer ibland få jobba både på kvällar och helger för att få det att fungera. Du kan inte ha särskilt många fler hobbies än ditt företag och du måste ha en omgivning som gillar det du gör lika mycket som du gör det. Företagandet kan slita på dina relationer till dina vänner och din familj. Går det bra så är det ju inget att prata om. Då har du orken kvar till din omgivning Går det mindre bra måste du jobba hårdare. Så är det bara. Och till slut kan det bli värt priset.

Här kommer 40 punkter som kommer att hjälpa dig i ditt företagande

  • Försök att skaffa beställningar innan du startar. Det ger dig både trygghet och självförtroende. Smyg igång företaget om du kan göra det.

  • Väx organiskt. Se till att företagets affärer är större än administrationen. Börja med att skaffa affärerna och lös problemet med att leverera efter hand istället för tvärtom.

  • Jaga de fasta kostnaderna. Alla kostnader som är lika höga oberoende av din försäljning är fasta kostnader. Exempel på fasta kostnader är hyra, löner, leasing och lånekostnader.

  • Jobba aldrig en längre tid med någon eller något som ger dig huvudvärk eller ont i magen. Det gäller även kunder. En kund som bara ger dig besvär utan anledning är inget att ha. Det måste vara roligt att jobba annars är det ingen mening.

  • Lär dig säga "nej nu stänger vi butiken" för idag. Stäng av jobbet hemma så gott du kan.

  • Skapa en plan för om det värsta skulle inträffa - om du förlorar din största kund eller att du blir sjuk eller om något annat händer som påverkar ditt företag. Gör planen och lägg den ifrån dig. Då vet du att du har den och vad du ska göra om det händer som inte får hända. Bara tanken på att du har planen skapar en bättre tillvaro för dig.

  • Ta ledigt när du kan och gör något du tycker om som inte har med företaget att göra. Gör det inte för sent. När du känner att allt står dig upp i halsen har det redan gått för långt.

  • När det går bra ekonomiskt, håll det för dig själv eller inom familjen. Dina vänner kan förändras till personer du inte känner igen och det kommer du inte att vilja se. Människor som inte är egna företagare tror att den order på 100.000 som du just fått och stolt berättar om över lördagsmiddagen är samma sak som 100.000 ner i fickan för dig. De kan inte förstå företagandets villkor och det kan du inte begära att de ska göra heller.

  • Håll alltid ögonen öppna på vad som händer i branschen och vad konkurrenterna gör. En hälsosam förföljelsemani, eller omvärldsbevakning, är bra för ditt företag och ger dig färre negativa överraskningar.

  • Undvik att drunkna i administration genom att helst bara ta i ett papper en enda gång och - åtgärda - arkivera eller kasta det.

  • Skapa ett belöningssystem för dig själv för att motivera dig att sätta igång med din marknadsföring och försäljning. Vad är det du helst vill ha? Är det en weekend med din partner på något trevligt ställe?
    Är det en golfresa? Det kan vara mycket. Sätt dina personliga mål och bestäm dig för en belöning när du når dit.

  • Tänk ordentligt på vad som skiljer ditt företag från andra. Varför ska kunderna köpa just från er? Inget luddludd här. Inget: "Vi är serviceinriktade, förtroendeingivande, snälla och trevliga." Var konkret. Vad får av ditt företag som de inte får från andra?

  • Gör dig av med negativa människor i ditt liv. Det kan vara svårt om du är gift med dem men generellt ska du omge dig med människor som är stöttande och varma. Negativa personer förgiftar din värld, de river ner de bygger inte. De kan dra ner dig snabbare än du kan lyfta upp dem.

  • Skicka ut 25 säljbrev varje vecka oavsett vad du har på gång. Gör det till en vana att göra det, till exempel varje fredag. Det skapar möjligheter men ger dig också en känsla av att saker alltid är på gång.

  • Tänk stort. För att du just nu råkar ha ett företag där du är själv betyder inte att du inte kan tänka stort och vinna stort.

  • Lär dig att alltid utvärdera händelser. Positiva som negativa. Vad kan göras bättre. Vad hände.

  • Sluta "försöka" göra saker. Antingen gör du saker eller så gör du dem inte. Lura inte dig själv.

  • Tänk långsiktigt. Ha i fokus att hålla kunden kvar i tjugo år.

  • Ha förtroende för din idé. Om du har det får andra det också.

  • Gör en lista på 10 saker du gillar med dig själv. Om du bara hittar 5, jobba till listan är full.

  • Sätt ett mål för det här året. Skriv ner det på baksidan av ditt visitkort och ha det i fickan.

  • Var kundernas vän. Var ärlig. Göm inte undan nackdelar, det får du bara bittert ångra.

  • Gör det lätt för kunderna att lämna synpunkter på ditt företag.

  • Jobbar hårt för att nå dina mål varje dag, varje vecka och varje månad till du har nått dina delmål. När du når ett delmål, sätt dem lite högre varje gång. Att sätta mål är otroligt viktigt för din framgång, det gör dig motiverad.

  • Var inte något kunderna kan trampa runt på som de vill och behagar. Besvärliga kunder som ger dig ont i magen kan du göra dig av med.

  • Vägra ge upp. Det är bara den som ger upp som förlorar.

  • Ta väl hand om dina kundregister. Det är det dyraste du har.

  • Investera i dig själv. Läs de bästa böckerna, gå på föreläsningar, seminarier.

  • Var en person som dina barn skulle vilja umgås med.

  • Fokusera på resan och inte målet. Allt handlar om att få resultat i slutänden men om du inte gillar det du gör så, vad är då meningen?

  • Jobba hårt men lek ännu hårdare. Passa på att ta ledigt ibland. Ta en Weekend på en herrgård, få massage. Se det som investeringar och som betalning för de offer du gör för att hålla igång allt. När pengarna börjar komma in; Köp en läcker bil som du kan njuta av. Res och ladda batterierna. Tänk på din lektid som investering i mental hälsa, det är både roligare och billigare än att gå till en terapeut.

  • Ha ett belöningssystem som träder i kraft när du åstadkommit saker. Ha också ett system för att ta hand om dig själv när det är tungt.

  • Öva dig på att koppla bort saker som inte är relevanta just nu. Ställ dig frågan: Kan jag göra något åt det här problemet just nu? Om svaret är nej, slösa inte bort tid på att grubbla på det utan lägg krafterna på något annat. Det kanske inte är så lätt alla gånger men för mig hjälper det mycket att ställa frågan Det sorterar i alla fall bort en del av problemen.

  • Stanna upp. När kysste du din fru/man senast? När tog du en heldag med dina barn? Ditt företag är viktigt men på lång sikt är det viktigare att du tar hand om dig själv.

  • Skaffa ett mantra. När jag gjorde lumpen fick vi repetera följande varje morgon: Väl utbildad kämpar soldaten med större mod. Ty medvetandet om styrka och skicklighet skänker en känsla av överlägsenhet och förjagar fruktan. Hemska ord, men de gör sitt jobb. Det här företagets mantra är: Om du först ger dina kunder vad de helst vill ha, kommer du också till slut att få vad du vill ha. Vilket blir ditt mantra att hålla dig i när du ska få jobbet gjort?

  • Nätverka. Det går inte att sitta i ett hål för sig själv och. Ta kontakt med tre företag som kompletterar ditt - och gör det idag. Berätta vad du gör och bjud in till ett samarbete.

  • Bli en kunskapsresurs på Internet. Lägg ut information som hjälper dina besökare att bli bättre på ditt område. Är det bra information kommer de berätta det för sina vänner och resultatet kommer snart att plinga till i din kassa.

  • Skaffa en Dagobertburk. Som småföretagare har du alltid en miljon saker att göra och det finns bara ett visst antal timmar att göra dem på. När du får idéer om vad du skulle vilja testa - skriv ner dem och lägg dem i en burk och dra en lapp när det är lugnare och genomför aktiviteten som står på lappen.

  • Försök att ha det lite kul också. I september förra året när jag just var klar med boken "1000 tips om att sälja mer i din butik" stod jag farligt nära den omtalade väggen efter att ha dragit in luft i maj och dykt ner i en hundrametersbassäng för att få klar boken under sommaren. Det är många saker som ska stämma i en bok och man får slåss in i det sista innan man går upp och tar luft. När den sedan är inlämnad blir allt tomt. För min egen del repareras sånt här förhållandevis lätt numera av några dagar med att titta på inspelade Friends- Spin City- och Frasieravsnitt. Jag behöver skratta, det är min allra bästa drog och energigivare. Vilken är din? Har du ingen - skaffa den.


Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.