I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur man tänker utanför boxen

Ja, jag vet!!!! Uttrycket ”tänka utanför boxen” är slitet och överanvänt. Och det är så synd för själva grunden är så bra. Det är så mycket mer än bara ett läckert uttryck att ta till så fort man har ett möte.

Därför tänker jag nu återta begreppet och använda det till vad det verkligen betyder.

Att tänka utanför boxen är att ta sig bort från ett traditionellt och/eller konventionellt sätt att tänka och utveckla en unik och överlägsen lösning på ett svårt problem.

Det finns en box och den som ska komma på kreativa lösningar som blir både unika och lönsamma behöver kliva ur den där boxen.

Och hur gör man det rent praktiskt?

Svaret är enkelt:
Lär dig allt som finns att lära sig om området som du ska jobba inom. Det är först när du har lärt dig allt som finns inne i boxen som du kan kliva ur den. Hemligheten med otrolig framgång ligger inte i en naturlig fallenhet, utan i avsiktlig träning. Du har säkert hört talas om de tio tusen timmar som man måste lägga ner på att bli bäst på något. Det handlar inte om att göra samma sak om och om igen, utan istället om att knuffa sig själv framåt och alltid försöka nå det som ligger precis utom räckhåll. Framgångsrika kreatörer tycker inte bara om kunskap, de lever för den. De kan inte sluta ställa frågor och går alltid bortom vad de lärt sig av lärare och böcker – de söker sig alltså utanför boxen.

Och här kommer frågorna du har väntat på:
  • När var du själv utanför boxen senast?
  • Har du gjort det till en vana att kliva utanför boxen?


  • Låt oss göra ett experiment

    Tänk på dina vanor och ovanor ett tag.
    Du kanske biter på naglarna, rullar ditt hår mellan fingrarna eller knäcker knogarna. Om du gör något tillräckligt många gånger, så blir det en vana som du gör nästan ofrivilligt. Det är exakt samma sak med kreativt tänkande. Träna på det. Gör det till en vana, så blir det snart också en vana.

    Den berömde forskaren och psykologen Robert Sternberg har slagit fast det som många kreativa människor redan visste, att kreativitet inte är något mystiskt, utan precis som när du borstar tänderna på morgonen, något som din hjärna är tränad (eller kan bli tränad) att göra.

    Sternberg pratar om olika former av kreativitet. Om det stora K – som kreativa genier som Darwin, Picasso och Beethoven ägnade sig åt – och det lilla k – det som vi gör varje dag i kreativitetens namn.

    Det som är säkert är att man inte bara råkar hamnar i stora K en dag. Det krävs en växande effekt av att tänka kreativt varje dag, så mycket att du inte ens inser att du gör det.

    Med andra ord, träning så att du till slut får kreativitet som ett grundläge. Sternberg konstaterar att ”Kreativa människor är kreativa, inte som resultat av något som är medfött, utan snarare genom en livsattityd. De har som vana att möta och bemöta problem på nya och intressanta sätt, snarare än att tillåta sig att bemöta problem automatiskt utan att tänka.”

    Tugga på den tanken ett tag.


    Och hur gör man det här?

    Sternberg berättar om tre faktorer som skapar kreativa vanor.
    1. Möjligheter/tillfällen att få jobba kreativt.
    2. Uppmuntran att göra det.
    3. Belöningar för att göra det.

    På sättet han beskriver det är det faktiskt ingen skillnad mellan kreativa vanor och andra vanor eller ovanor. Med andra ord, så måste du sträva efter att hamna i sådana sammanhang där du får träna din kreativitet i en stöttande omgivning som kanske blir belöning i sig.

    Men Sternberg påpekar också vikten av personligt mod. Det går inte att skapa något spännande utan att ta sin förmåga så långt man kan t. ex. genom att:
  • Se på problem som andra inte sett dem
  • Ta risker som andra inte vågar ta
  • Ha modet att trotsa den stora massan och stå upp för vad man själv tror på


  • Hur modig är du?

    Vågar du köpa billigt och hoppas att så småningom få sälja dyrt? Vågar du stå emot massan och den allmänna uppfattningen när du känner att du har rätt? Och sedan, när du fått rätt, orka fortsätta till nästa impopulära idé om det behövs?

    Konsten att bli ett kreativt geni

    Kreativitet utan flum

    "Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
    Torbjörn Blom, Stockholm

    "Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
    Leif Denti, Tusentips.se

    "Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
    Eva Nilsson, Täby

    "Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
    Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

    "Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
    Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a

    "Jag tillhör kategorin människor som tycker att det är lättare att läsa böcker om kreativitet än att vara kreativ på egen kammare. Därför har jag läst den härliga och utmanande boken ”Kreativitet utan flum”, och inte skrivit en egen. Av många hundra kreativa tips i den här boken fastnar framför allt två godbitar: om att ifrågasätta auktoriteter, speciellt auktoriteten i dina egna långvariga övertygelser (sidan 138). Mycket användbar (för alla, tror jag). Sedan är det ett eminent tips på sidan 104 som jag tog till mig direkt, om att se möjligheter i allt utom när det är riktigt trångt. Detaljerna i det avlånga tipset får du läsa om själv. Sedan jag läste ”Gerillaföretagaren” för drygt 10 år sedan har drygt tjugo av Redaktionens böcker passerat. Man kan nästan påstå att jag gillar deras böcker :). ”Kreativitet utan flum” är den mest inspirerande, men också den mest krävande, då jag tydligare inser de sidor hos mig själv som behöver släppas lösa. Bra, nyttigt och kanske inte det roligaste. Tack Stefan!"
    Lollo Vestlund, Falun


    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

    Lev smartare och ha det roligare
    Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

    Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

    Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.