I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så tar du hand om flera kunder samtidigt i butiken

Vill du höra något spännande – det finns undersökningar som visar att en kund som personalen har uppmärksammat och sagt hej till stannar tre gånger längre i butiken än en kund som ingen ”sett”.

Vad säger det här dig när du står med en krånglande kassa, en kund som aldrig tycks få upp rätt kort och två personer i ögonvrån som du lovat hjälpa om en liten stund.

Det säger i alla fall mig att du måste lära dig en speciell teknik som handlar om att se olika steg i processen med kunden. Jag behöver inte säga att det måste gå fort, det vet du ju redan. Du ska lära dig hålla reda på punkten när du kan släppa kunden inför nästa steg. De här punkterna är bra eftersom du får en chans att ursäkta dig och gå till nästa kund och få igång processen där så att de känner sig välkomna och vill stanna kvar.

För att illustrera det här kan vi ta en servitör på restaurang som exempel:
1. Du får en meny. Han går iväg
2. Kommer tillbaka. Tar upp dryckesbeställning. Han går iväg.
3. Kommer tillbaka Tar beställning på maten. Han går iväg
4. Lämnar dricka. Han går iväg
5. Lämnar mat. Han går iväg
6. Han kommer tillbaka och hör om allt är okej.

Hur skulle den här processen kunna översättas till din butik under rusning? Fundera på det så kan du hinna med fler kunder samtidigt. Om alla i butiken jobbar tillsammans och vet vem som jobbar med vilken kund så kan systemet gå lätt och ledigt.

Alltså:
Steg 1. Hälsa på alla du kan – se dem helt enkelt.
Steg 2. Se till att du kan hjälpa till.
Steg 3. Leta efter punkten där kunden kan vara själv och gå vidare till nästa kund.
Steg 4. Kom tillbaka till kunden inför nästa steg. Lämna igen och gör så fram till köpet är klart.

Men bli inte för effektiv.
En kund som du just hjälpt med ett köp ska inte till kassan så effektivt som möjligt. Fundera över vad du kan sälja mer till den här kunden. Vad kompletterar köpet? Vad kan du rekommendera dem att köpa mer?

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.