I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

20 sätt att ta ditt företag till nästa nivå


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Företag som vill finnas kvar måste utvecklas. Att stå still som företag är ett recept på att ramla på rumpan. Därför ska du idag få 20 tips som hjälper dig att ta ditt företag till nästa nivå.


20 sätt att ta ditt företag till nästa nivå

1. Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag? Vet du inte det, så vet du ingenting. Du vet inte vilka målgrupper de fokuserar på och vilka de inte fokuserar på. Du vet inte hur de vill att deras produkter ska uppfattas och du vet inte heller vilka sätt de berättar det på. Ta reda på allt det här så fort du kan och leta efter luckor i deras sätt att jobba. Luckorna ska du sedan själv fylla.

2. Var beredd på förändring. Varje gång jag sätter igång mobiltelefonen, så kommer en meddelandetext upp. Det står: ”Var beredd på förändring”. Det är den viktigaste påminnelsen jag får varje dag. Den allsmäktiga marknaden är bångstyrig och lynnig. Helt plötsligt kan du få en konkurrent med en hajpad produkt som får all uppmärksamhet eller så vaknar du en dag och din produkt har blivit omodern – och du fattar ingenting. Vet du vad dina konkurrenter sitter och gör just nu? Är du ett hot, så letar de efter ett sätt att få bort dig – just nu.
60. Erkänn dina brister öppet. Om du begår ett misstag, var snabbare än kunden med att påtala det och kom direkt med en lösning och ett förslag på en kompensation som kunden kan tänkas vilja ha. Människor begår misstag och kunderna är villiga att förlåta dig för det om du inte försöker dölja eller förneka att du har gjort fel. Visa att du är en person som tar ansvar och kunderna kommer att älska dig för det.

3. Ge dina kunder och möjliga kunder skäl till varför du gör som du gör genom att berätta det för dem. Det tar bort deras frågor. Om du höjer eller sänker priserna, så berätta varför så att de kan fatta klokare beslut om hur det påverkar dem.

4. Bilda strategiska samarbeten. Hitta företag som kompletterar ditt och som kan göra er starkare tillsammans. Ni kan bearbeta varandras kunder, men också bli en starkare enhet för kunder som vill ha en enda leverantör.

5. Koncentrera dig på dina starka sidor och låt någon annan ta hand om dina svagheter. Företagande handlar om att förstärka sina styrkor istället för att bli bättre på sina svaga sidor och bara sluta som en medelmåtta.

6. Fokusera din marknadsföring på kunderna. Vad kommer dina kunder att tjäna på att göra affärer med dig? Hur kommer du att förbättra deras liv och göra saker och ting lättare för dem?

7. Skapa en instegsprodukt om du kan allt om. Vi säljer ju affärslitteratur och älskar våra krävande kunder som ofta är hungriga ”gamla företagsrävar”. Nyföretagare, däremot, förstår inte riktigt att man som företagare ständigt behöver ny input för att komma framåt som företagare. Därför skrev jag boken ”Rivstart” som är en konkret guide för företagare som just ska dra igång sin verksamhet. När vi har fått visa vad vi kan i ”Rivstart”, så har vi också chansen att bli leverantör till andra böcker genom kundernas företagarliv. Vilken billig instegsprodukt skulle du kunna skapa?

8. Jobba lite hårdare. Det är det bästa och enklaste sättet att springa förbi konkurrenterna på. Men gör det på ett smartare sätt. Lägg ner tiden på att kontakta kunder. Om du ringer 50 extra kundämnen i veckan, så blir det 2 000 extra kontakter på bara fyrtio veckor - och du gör det medan dina konkurrenter fikar sig genom sina fredagseftermiddagar.

9. Leta efter nyheter och uppfinningar och … ja, allt som är nytt, helt enkelt. Att bli ett företag som alltid ligger längst fram i utvecklingen gör kunderna trygga med att ni vet vad ni pratar om och att det är er man ska vända sig till för att få det allra senaste, oavsett om det är produkter eller information och kunskap.

10. Bli mer oförutsägbar. Dina konkurrenter har ögonen på dig. De studerar hur de kan utnyttja dina vanor till sin egen fördel. När du erbjuder förutsägbara vanor blir du ett lätt mål för dem. Håll din information hemlig. Lägg inte ut avslöjande saker på nätet och var tyst med nyheter tills de du kan överraska och presentera dem med en smäll.

11. Tänk på framtiden. Alldeles för många företagare lägger ner sin tid på att tänka på vad de gjorde förra veckan/månaden/året när de istället borde tänka på vad de ska göra imorgon. Istället för att lägga ner dyrbar tid på att analysera tidigare resultat, så börja istället att tänka på hur du ska utveckla din framtida marknad. Leta efter tänkbara förändringar och se hur du kan få ett försprång mot dina konkurrenter.

12. Bygg relationer med dina konkurrenters kunder. Det tar lite tid, men om du börjar närma dig dina konkurrenters kunder genom att ständigt förse dem med information som förbättrar deras företag och/eller liv, så kommer du till slut att bli den de väljer som leverantör.

13. Gör din hemläxa. Innan du ringer till dina konkurrenters kunder, så lär dig allt du kan om deras värld, deras företag och om dem själva. Lär dig tala deras språk och hur de försöker lösa sina problem. Därefter är det dags att hitta ett bättre sätt att lösa problemen åt dem på.

14. Hör av dig oftare till dina konkurrenters kunder. Ju mer de lär känna dig genom annonser, annan reklam, samtal och möten, desto snabbare bygger ni en relation med varandra.

15. Skicka ett tipsbrev till konkurrenternas kunder. Berätta om branschens svåraste och jobbigaste problem och skriv tipsbrev om det varannan vecka. Breven skickar du direkt till konkurrenternas kunder. Du kan skicka det elektroniskt, men varför inte också skicka ett tryckt brev och verkligen sticka ut? Om du berättar om lösningar på problemen de har, så kommer de att se fram emot nästa brev. Snart ringer de och vill göra affärer med dig också.

16. Tacka konkurrenternas kunder för att de övervägde att anlita dig. När du missar en order, tacka ändå kunden för att de lyssnade på ditt förslag. Dina konkurrenter gör antagligen inte så. Ditt tack öppnar dörren på vid gavel nästa gång kunden ska köpa. Att vara snäll, artig och trevlig när man inte ”behöver” vara det är både trevligt och smart.

17. Utnyttja trögheten hos stora konkurrenter. Börja lyssna på dina kunder. Se till så att det är lätt för kunderna att berätta vad de tycker och att ge förslag. När du hör något som du kan förbättra på ett lätt sätt, så gör det direkt. Det kan inte dina större konkurrenter göra eftersom allt de ändrar först ska dras i femtielva möten.

18. Var flexibel för marknadens behov, förändringar och trender. Det kan kännas läskigt att se vilka resurser större konkurrenter har för att hänga med när marknaden förändras, men de är oftast fokuserade på större kunder och struntar i mindre volymer. Ditt företag kan fokusera på mindre kunder och på att vara vaken för trender och testa nya saker. Större företag måste vara säkra på att något säljer innan de agerar eftersom det kostar så mycket att vända kurs en jätte.

19. Jätten är ond och lilleputten är god. Utnyttja det faktum att större företag ofta ses som onda medan en kämpande småföretagare alltid skapar sympatier till exempel i medier, hos inflytelserika lokalkändisar och i området där du bor. Var den kämpande småföretagaren i allt du gör, så kommer andra också att känna och uppskatta det.

20. Utveckla nya konkurrenskraftiga produkter/tjänster. Fördelen som tjänsteföretag har är att de kan skapa nya tjänster väldigt billigt. Det enda som behövs är insikt, kreativitet och ansträngningen att få den nya tjänsten på banan. Konkurrenskraftiga företag nöjer sig inte med det de har eftersom de har lärt sig att den mest lönsamma tjänsten kan vara den de utvecklar nästa gång. Men även produktbaserade företag måste jobba med produktutveckling. Det handlar om att alltid tänka på nästa generation produkter och inte tro att världen bara är nöjd med det du kan erbjuda idag.

Lite att börja tänka på...

Lästips som 75 000+ andra har gillat

Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

"Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

Peder Nilsson, Farsta Lås AB

”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
Tack från mycket nöjda läsare!”

Solweig Holmqvist,MODULINE AB

”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

Andreas Papacosta

”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.