I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ska du starta butik - missa inte att läsa det här


Tips, råd och metoder för butiker som vill sälja mer varje dag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Det är mycket att tänka på för dig som ska starta en butik. Här kommer nio helt avgörande steg för att lyckas med din butik.

1. Behövs din butik?
Vet du att det du tänker sälja verkligen är något som andra vill betala för att få?
Många startar små butiker och säljer fantastiska saker, men kundunderlaget blir för litet och marginalerna för små. Har du undersökt att det inte bara är du som är intresserad av ditt område?

2. Läget
Välj läge med omsorg. Många som startar en butik gör det för att en lokal råkar bli ledig utan att tänka på om det är rätt plats för just deras typ av butik. Frågorna du måste ställa dig när du öppnar en butik är:
  • Kommer rätt kunder att passera butiken eller vilja ta sig till den?
  • Kommer tillräckligt många spontana besökare av rätt kategori passera butiken?

  • 3. Passar din butik in i mixen av andra butiker?
    Här är det viktigt att tänka efter ordentligt. Finns det större butiker som dina kunder dras till och som automatiskt drar kunder till din butik? Finns det större konkurrenter i området som gör det svårt för dig att få en profil själv? Har du också tänkt på att komplettera din butik med en internetbutik?

    4. Marknadsföringen
    Ett av de vanligaste misstagen nya butiker gör är att tro att om de bara öppnar butiken så kommer kunderna av sig själva. Gör dig beredd att jobba med marknadsföringen av butiken redan från början. Läs på om hur man säljer mer i en butik.

    5. Gillar du människor?
    Kunder är de fantastiska personer som kommer att betala din lön. Har du förmågan att skilja på din professionella roll och din privatperson när en sur och grinig person kommer med orättvisa påhopp och får din privatperson att koka över. Kan du som person vara professionell då? Det härliga med en professionell inställning är att du aldrig förlorar.

    6. Har du koll på ekonomi?
    För att kunna sova gott om nätterna är det viktigt för alla företag och företagare att intressera sig för företagets ekonomi och du måste vara beredd att sätta dig in i det här för att förstå hur in- och utflödet av pengar fungerar.

    7. Är du sugen?
    Vill du verkligen starta en butik så gärna att du är villig att försaka andra saker i ditt liv under en period? Att starta och driva ett företag är verkligen fantastiskt för en människa som är beredd på att jobba mycket hårt i början för att få det att lyfta. Men, för att få företaget att fungera hela tiden så måste du antagligen alltid jobba mer än dina anställda vänner. Är du beredd på det?

    8. Är du frisk?
    Frågan känns både jobbig och elitistisk men om du ska starta en butik själv så är det viktigt att du har en bra hälsa, både fysiskt och psykiskt. Det måste helt enkelt vara rätt tid i ditt liv eftersom det kommer att kräva hela din uppmärksamhet under en tid.

    9. Är du beredd att njuta av alla fördelar?
    Att driva eget företag är underbart. Det finns massor med vinster med att ha ett eget företag. Du blir inte bara din egen chef och styr ditt eget liv - om du jobbar hårt så kommer du också att tjäna pengar - mer pengar än de allra flesta.

    En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

    1000 tips om att sälja mer i din butik

    "Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
    Åsa Lilja, Team Sportia AB

    "Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
    Robert Chamoun, Salong Eurostop

    "Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
    Linda Ahl, Afrodites Under

    "Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
    Bernzons blomsterhandel


    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?