I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

11 skäl till varför vänner som startar eget ihop slutar vara vänner

Mer än hälften av alla företag som registreras just exakt idag kommer inte att finnas kvar om fem år.

Många av de här företagen drivs av två eller fler personer, ofta vänner, och när de företagen går omkull så är sannolikheten stor att vänskapen går omkull också. Det är just därför de kloka företagsrådgivarna ger rådet att tänka efter ordentligt innan man bygger ett företag med vänner. Men det finns såklart många som lyckas också och för dig som planerar att starta ett företag med någon form av partner finns det viktiga saker att tänka på:

1. Vinstdelning och ägande
Här är det viktigt att ni äger lika delar i företaget om det inte finns väldigt goda skäl till att inte göra det. Om vinst och ägarskap inte delas lika så blir ni i princip ägare och anställd eftersom den som äger mest alltid kommer att ha sista ordet. Att låtsas något annat skadar bara relationen.

2. Kompetensproblem
Två personers som jobbar ihop måste komplettera varandra annars finns det inga större fördelar med att driva ett företag ihop. Båda kompetenserna måste dessutom värderas lika. Om en person är viktigare för företaget än den andre kan det göra företaget lika instabilt och svårt att sköta som om ägarförhållandena är olika. Den som är mindre värderad i företaget kan känna sig underlägsen den andre. Den som har det högre värderade läget kan så småningom börja fundera över om han/hon egentligen behöver den andra personen.

3. Brist på öppenhet
Kompanjonskap fungerar inte utan öppenhet och ärlighet. Det bästa sättet att ha ett öppet kompanjonskap är att skriva ner allt på papper. Då behöver ni aldrig komma i situationer där en köper in massor av saker som du inte tycker att ni har råd med – eller bjuder sin man/fru och sina kompisar middag och betalar med företagskortet (och alldeles för ofta ”glömmer” att betala in det med sina privata pengar). Samma sak gäller arbetstider och alla rena arbetsrelaterade frågor om vem som gör vad och när. Var öppen men var det med hjälp av ett avtal.

4. Kommunikationsproblem
Mycket kan göras med e-post och telefonen men ingen av dem kan ersätta personliga möten. Utan att träffas ofta kommer ett kompanjonskap bli svårt att få funktionellt.

5. Pengaproblem
Kanske det vanligaste problemet som gör att man går skilda vägar, speciellt om problemet är så stort att varken du eller din kompanjon får ut några pengar alls från företaget. I det här läget kan en vilja satsa mer av egna medel för att fortsätta medan den andre inte vill eller inte har pengar att satsa.

6. Brist på erfarenhet
Man lär sig medan man håller på men om båda är samma noviser på ett område är det svårt att få de enklaste problem lösta.

7. Familjeproblem
Företaget är företaget och måste få tid även om någon av er har problem i familjen. Det jag försöker säga är att man måste sköta sitt kompanjonskap lika bra som man skulle sköta en viktig anställning även när man har problem. En av kan inte börja smita ifrån för att ni “kan”.

8. För mycket gaggande om idéer och för lite sälj
En del människor har förmågan att planera ihjäl saker istället för att fokusera på att få saker gjorda. Det är vanligt att kompanjoner målar upp enorma visioner för sitt gemensamma företag utan att komma till skott av rädsla för att visionen inte ska bli befläckad med sanningen.

9. Överdriven optimism
Ni ska vara optimistiska men ett vanligt problem är att optimismen blir orealistisk. Ett nystartat café med 20 sittplatser räknar med att sälja en kaffe och en bulle till alla gäster. En gäst är kvar i en halvtimme De har öppet tio timmar om dagen och kaffe och bulle kostar 40 kronor. En extremt överdriven optimist räknar då med att att sälja för 16 000 kronor per dag – alltså fullt hus hela dagen. En normal optimist skulle antagligen dra ner försäljningen till hälften och en realist skulle förstå att det antagligen inte går att driva caféet på två personer om intäkterna är så små.

10. Dålig arbetsmoral
Många säger att de jobbar hårt, men när man tittar närmare så ser man att det de gör är relativt ofarliga saker. De lämnar inte sin bekvämlighetszon och istället för att ringa och besöka kunder springer de på nätverkspartyn och annat som kan vara bra men som måste leda till konkreta pengar för att vara värda något för ert kompanjonskap. Många har alltid ”världens grej” på gång, som sedan rinner ut i sanden. Att vinna som företagare är att nöta på både skor och röst och att göra det hela tiden, varje dag, varje timme.

11. De håller sig desperat kvar vid samma affärsmodell
Tålamod är ett måste för att få företag att fungera men om du har gjort en sak tillräckligt länge och det inte funkar så måste du släppa idén och göra något annat. Det här gäller faktiskt också själva företaget i sig. Om du/ni har gjort allt ni kan komma på och inget fungerar så är det dags att släppa taget.

Läs mer om att starta eget med en kompis.

Över 50 000 lyckliga läsare kan inte ha fel!

Rivstart - så startar du ditt företag och lyckas inom ett halvår - med garanti

"Det sägs att bra affärsidéer inte växer på träd. Men det gör de - nästan. Nu finns nämligen en svenska bok fylld av smarta idéer för dig som vill starta eget. Vem vet,... det kanske blir den viktigaste bok du läst".
Tidningen Amelia

"Rivstart handlar om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Entreprenör

"Massor av tips och idéer om hur man hittar sin marknad och snabbt börjar tjäna pengar på sin affärsidé".
Computer Sweden

"Informationsdelen är gedigen".
Platsjournalen

"En handbok i att starta eget som börjar med drivkraften och idéerna istället för pappersjobbet. Författaren ger en mängd konkreta tips om affärsidéer och marknadsföring".
Arbetsmarknaden

"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata

"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB

"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling

"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation

"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård

"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB

Läs fler recensioner och få mer information om boken Rivstart

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?